لینک های دسترسی

Breaking News

روسیه نتوانست در شورای امنیت ملل متحد حمایت چین و هند را کسب کند


روسیه رای گیری روز جمعه ۱۸ مارچ (۲۷ حوت) برای قطعنامهٔ بشری اوکراین در شورای امنیت ملل متحد را به دلیل عدم حمایت متحدین نزدیک‌اش فسخ کرد.

یک منبع دپلوماتیک گفت که مسکو نتوانست به مسودهٔ این قطعنامه حمایت متحدین نزدیک‌اش مانند هند و چین را به دست بیاورد.

واسیلی نیبینزیا، سفیر روسیه در ملل متحد، تایید کرد که این رای گیری صورت نخواهد گرفت.

با آنهم، این قطعنامهٔ‌ روسیه فرصت تصویب شدن را نداشت زیرا انتظار می رفت قدرت‌های غربی که عضو دایمی شورای امنیت ملل متحد استند، آنرا ویتو کنند.

روسیه امیدوار بود تا حمایت شماری از متحدین‌اش را به دست آورده و نشان دهد که در سکوی جهانی هنوز هم از حمایت چند کشور برخوردار است.

مسکو پیش از این دوبار رای گیری برای این قطعنامه را به تاخیر انداخته بود، قطعنامه‌ای که حملات بر غیرنظامیان را تقبیح کرده و خواستار گذار مصوون آنان بود.

این در حالی است که فرانسه و مکسیکو قطعنامهٔ "توقف خصومتگرایی‌" در اوکراین را تسوید کرده اند، اما از پیشکش متن آن به شورای امنیت حذر کرده اند، زیرا روسیه در ماه مارچ ریاست دوره‌ای شورای امنیت را بر عهده دارد و می‌تواند آنرا ویتو کند.

در عوض، این دو کشور مایل اند مسودهٔ این قطعنامه را به مجمع عمومی ملل متحد پیشکش کنند، جاییکه هیچ کشوری به تنهایی نمی‌تواند مانع آن شود.

به تاریخ ۲۵ فبروری، یک روز پس از آغاز تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین، از جملهٔ ۱۵ عضو شورای امنیت، ۱۱ آن به طرفداری از تقبیح این اقدام روسیه رای دادند، اما روسیه آنرا ویتو کرد.

اما به تاریخ دوم مارچ، مجمع عمومی ملل متحد قطعنامهٔ تقبیح تهاجم روسیه براوکراین را تصویب کرد. این قطعنامه با ۱۴۱ رای موافق، پنج رای مخالف و ۳۵ رای ممتنع تصویب شد.

XS
SM
MD
LG