لینک های دسترسی

Breaking News

نشست ویژۀ مجمع عمومی ملل متحد در مورد حملۀ روسیه بر اوکراین برگزار شد


نشست فوق‌العادۀ مجمع عمومی سازمان ملل متحد به خاطر بحث در مورد فیصله نامه‌ای که تهاجم روسیه بر اوکراین را محکوم کرده است، روز دوشنبه ۲۸ فبروری (نهم حوت) در مقر این سازمان برگزار شد.

ملل متحد که اکنون ۱۹۳ عضو دارد در تاریخ ۷۷ سالۀ خود فقط ۱۱ بار نشست ویژه و فوق‌العاده برگزار کرده است و نشست روز دوشنبه با یک دقیقه سکوت به احترام قربانیان جنگ اوکراین آغاز شد.

انتونیو گوتیرش، منشی عمومی ملل متحد در آغاز این نشست گفت: "جنگ در اوکراین باید متوقف شود. دیگر بس است. سربازان باید به قطعات شان برگردند. رهبران باید به سوی صلح گام بردارند. غیرنظامیان باید محافظت شوند."

انتظار می‌رود که نمایندگان بیش از ۱۰۰ کشور جهان به حمایت از این فیصله‌نامه که خواستار خروج فوری قوای روسی از اوکراین است، سخنرانی کنند. این فیصله‌نامه غیر الزامی است، اما می‌تواند نشان دهد که روسیه به خاطر تهاجم بر اوکراین تا چه حد در سطح جهان منزوی شده است.

خبرگزاری فرانس‌پرس که به یک نسخۀ پیش‌نویس این فیصله‌نامه دست یافته است، گزارش داده است که در این پیش‌نویس ادبیاتی به کار رفته است که بتواند حمایت اعظمی را به خود جلب کند. به این مفهوم که حملۀ روسیه به شدیدترین الفاظ محکوم نشده بلکه مایۀ تاسف خوانده شده است.

قرار است در مورد این پیش‌نویس روز چهارشنبه رای‌گیری صورت گیرد و نویسندگان آن امیدوارند که کم از کم ۱۰۰ عضو ملل متحد به حمایت از آن رای دهند. با اینحال انتظار می‌رود که شماری از کشورها به شمول سوریه، چین، کیوبا و هند یا به حمایت از روسیه رای دهند یا هم از رای‌دهی پرهیز کنند.

سرگی کیسلیتسیا، سفیر اوکراین در سازمان ملل متحد ضمن درخواست از کشورهای جهان برای حمایت از این فیصله‌نامه گفت: "اگر اوکراین بقا نکند، ملل متحد بقا نخواهد کرد. هیچ خیالات باطل نداشته باشید."

واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در ملل متحد بار دیگر بر موقف مسکو تاکید کرد و گفت که این عملیات نظامی به خاطر حفاظت از باشندگان ساحات جداشده در شرق اوکراین راه اندازی شده است. او گفت: "خصومت‌ها از سوی اوکراین بر ضد باشندگان خود آن کشور راه انداخته شده بود. روسیه در صدد است تا این جنگ را پایان بخشد."

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه به تاریخ ۲۴ فبروری دستور تهاجم نظامی بر اوکراین را داد. روسیه گفته است که بر اساس بند ۵۱ منشور سازمان ملل متحد به خاطر "دفاع خودی" اقدام به اینکار کرده است.

اما کشورهای غربی و ملل متحد ضمن رد این ادعای روسیه گفته اند که مسکو بند دوم منشور سازمان ملل متحد را نقض کرده است که کشورهای عضو این سازمان را از تهدید یا استعمال قوا برای حل بحران‌ها و مناقشات باز می‌دارد.

باربارا وودوارد، سفیر بریتانیا در ملل متحد در سخنرانی خود گفت که کشورها باید به دفاع از مقررات و تطبیق حسابدهی که همه با هم آن را ایجاد کرده اند، متحد بایستند. او گفت: "اگر اکنون ایستادگی نکنیم، پس مصوونیت مرزها و استقلالیت هر کشور در معرض خطر قرار می‌گیرد."

ژانگ جون، سفیر چین در ملل متحد بدون اشاره به اینکه بیجینگ به این فیصله‌نامه چه رای خواهد داد، گفت: "هیچ چیز از آغاز یک جنگ سرد جدید به دست آمده نمی‌تواند."

پس از آنکه روسیه روز جمعه برای جلوگیری از فیصله‌نامۀ شورای امنیت سازمان ملل متحد به خاطر محکوم کردن تهاجم روسیه و خروج فوری قوای روسی از اوکراین از رای ویتوی خود استفاده کرد، تصمیم بر این شد که نشست فوری مجمع عمومی ملل متحد برگزار شود.

نشست کنونی مجمع عمومی سازمان ملل متحد در مورد بحران اوکراین بر اساس فیصله‌نامۀ شماره ۱۹۵۰ این سازمان مسما به "اتحاد برای صلح" برگزار شده است و روسیه قدرت ویتوی آن را ندارد.

در صورتیکه پنج عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل متحد – ایالات متحده، روسیه، بریتانیا، فرانسه و چین – نتوانند یکجا با هم برای حفظ صلح به توافق برسند، فیصله‌نامۀ ۱۹۵۰ ملل متحد به اعضای شورای امنیت اجازه می‌دهد تا نشست ویژۀ مجمع عمومی را برگزار کنند.

پس از تصرف کریمیه توسط روسیه در سال ۲۰۱۴ نیز نشست ویژۀ مجمع عمومی ملل متحد به خاطر محکوم کردن این اقدام روسیه برگزار شد و ۱۰۰ عضو ملل متحد از آن حمایت کردند.

XS
SM
MD
LG