لینک های دسترسی

Breaking News

هیچ صدراعظمی در تاریخ پاکستان دورهٔ صدارت را تکمیل نکرد، آیا عمران خان خواهد کرد؟


آیندهٔ حکومت عمران خان، صدر اعظم پاکستان در حالی با بزرگترین چالش‌ مقابل شده است که یکی از احزاب کلیدی ایتلاف‌اش با مخالفین سیاسی او پیوست.

قرار است رای‌گیری از سوی مخالفان سیاسی به هدف سلب صلاحیت آقای خان به تاریخ سوم ماه اپریل در پارلمان این کشور صورت گیرد، اما مناظرات در این خصوص به تاریخ ۳۱ ماه مارچ آغاز می‌شود.

آقای خان از سوی مخالفین سیاسی‌اش به سومدیریت اقتصادی و ضعف در عرصۀ سیاست خارجی متهم است.

بر اساس سند رسمی، حزب تحریک انصاف پاکستان عمران خان و شرکای ایتلافی او از جملهٔ ۳۴۲ کرسی پارلمان، ۱۷۶ آنرا در اختیار دارند، اما جنش متحدهٔ قومی امروز اعلام کرد که از مخالفین سیاسی عمران خان حمایت می‌کند.

این حزب که از هم‌پیمانان آقای خان بود، هفت کرسی را در اختیار دارد به این معنی که او هفت رای دیگر را نیز از دست داده است.

مخالفین سیاسی عمران خان می‌گویند که برای کنار زدن او از قدرت از ۳۴۲ کرسی پارلمان، رای مثبت ۱۷۲ کرسی را که برای سلب صلاحیت صدر اعظم نیاز است، با خود دارند. عمران خان نیز برای باقی ماندن در قدرت به ۱۷۲ رای نیاز دارد.

در کنار این،‌ ده‌ها عضو حزب تحریک انصاف عمران خان نیز اشاره کرده اند که با مخالفین خواهند پیوست، با آنهم رهبران این حزب تلاش دارند محاکم را متقاعد سازند تا از رایگیری روز یک شنبه جلوگیری کنند.

در تاریخ پاکستان هیچ صدراعظمی نتوانسته است دورهٔ صدارت‌اش را تکمیل کند. از سال ۱۹۴۷ به اینسو، زمانی که پاکستان ایجاد شد، چهار بار کودتای نظامی در این کشور صورت گرفته و برای بیش از سه دهه پاکستان زیر حکمروایی نظامیان قرار داشته است.

فیصل سبزواری، یک از رهبران حزب جنبش متحدهٔ قومی امروز ۳۰ مارچ (۱۰ حمل) گفت که حزب او با مخالفین به رهبری حزب مردم پاکستان و حزب مسلم لیگ-ن پاکستان به توافق رسید.

ساعاتی پس از آن، سید امین الحق، عضو برجستهٔ جنبش متحدهٔ قومی از سمت وزارت تکنالوژی پاکستان استعفا کرد.

حکومت آینده

حزب مسلم لیگ-ن و حزب مردم پاکستان از دهه‌ها به اینسو رهبری سیاسی پاکستان را در دست داشته است و ایتلاف عمران خان در مقابل این دودمان سیاسی قرار گرفت و آنان را به چالش کشید.

در صورت بازنده شدن عمران خان،‌ حکومت جدید پاکستان را ممکن شهباز شریف، رهبر حزب مسلم لیگ-ن و برادر نواز شریف، صدر اعظم پیشین پاکستان رهبری کند.

بلاول بوتو زرداری، از حزب مردم پاکستان نیز نقش برجسته‌ای را در حکومت آینده خواهد داشت. او پسر بی نظیر بوتو، صدر اعظم پیشین و آصف زرداری، رییس جمهور پیشین پاکستان است.

یکی از گزینه‌های باقی ماندن در قدرت برای عمران خان، راه اندازی انتخابات پیش از وقت است.

شیخ رشید، وزیر داخلهٔ پاکستان دیروز از عمران خان خواست تا پس از مراسم حج امسال، انتخابات را راه اندازی کند.

آقای رشید از اعضای پارلمان پاکستان خواسته است تا به آقای خان رای اعتماد بدهند تا او بودجهٔ فدرال را تصویب و انتخابات زود هنگام را برگزار کند.

انتظار می‌رود که صدر اعظم عمران خان امروز خطابه‌ای را به مردم پاکستان ایراد کند.

XS
SM
MD
LG