لینک های دسترسی

Breaking News

آیا عمران خان برکنار خواهد شد؟ پارلمان پاکستان تا چهار روز دیگر رای‌گیری می‌کند


حزب بر سر اقتدار تحریک انصاف عمران خان، صدر اعظم پاکستان در حالی در پارلمان این کشور در حال تضعیف است که اتحاد مخالفین سیاسی او با گذشت هر روز قوی‌تر شده می‌رود.

بر اساس معلومات وزارت داخلهٔ پاکستان، قرار است رای‌گیری که از سوی مخالفان سیاسی به هدف سلب صلاحیت آقای خان پیشنهاد شده است، به تاریخ سوم ماه اپریل صورت گیرد، اما مناظرات در این خصوص به تاریخ ۳۱ ماه مارچ آغاز می‌شود.

عمران خان برای باقی ماندن در قدرت باید رای اعتماد ۱۷۲ عضو پارلمان این کشور را به دست بیاورد.

این در حالی است شمار اعضای مخالف عمران خان در پارلمان به ۱۶۹ نفر رسیده است و اگر سه عضو دیگر این مجلس با مخالفین سیاسی آقای خان بپیوندند، صدر اعظم این کشور سلب صلاحیت خواهد شد.

مخالفین سیاسی عمران خان ادعا کرده اند که بیش از ۲۴ عضو حزب تحریک انصاف در پارلمان پاکستان تعهد کرده اند که به رهبر شان رای عدم اعتماد خواهند داد.

حزب جنبش متحد قومی که با حزب حاکم در ایتلاف است و در پارلمان هفت کرسی را در اختیار دارد نیز گفته است که تا اکنون در مورد این که در مخالفت و یا به طرفداری از آقای خان رای بدهد، تصمیم نگرفته است.

شهباز شریف،‌ رهبر مخالفین در پارلمان پاکستان روز گذشته رای عدم اعتماد به عمران خان را به پارلمان پیشنهاد کرد.

عمران خان نیز برای کسب رای اعتماد در پارلمان دست به کار شده و در یک اقدام تازه کرسی وزارت اعلای پنجاب را از یک عضو حزب خودش گرفته و به عضو حزب ایتلافی مسلم لیگ (ق) داد.

صدر اعظم پاکستان گفته است که از سمت‌اش کنار نخواهد رفت و تا آخر مبارزه خواهد کرد.

انتخابات پیش از وقت

شیخ رشید، وزیر داخلهٔ پاکستان امروز ۲۹ مارچ (نهم حمل) از عمران خان خواست تا پس از مراسم حج امسال، انتخابات پیش از وقت را راه اندازی کند.

رسانه‌‌های پاکستانی گزارش داده اند که آقای رشید در یک کنفرانس خبری از اعضای پارلمان پاکستان خواست تا به آقای خان رای اعتماد بدهند تا او بودجهٔ فدرال را تصویب و انتخابات زود هنگام را راه اندازی کند.

این در حالی است که صدراعظم پاکستان ادعا کرده است که توطیه‌های خارجی در عقب این تحرک قرار داشته و درپی کنار زدن او از قدرت اند،‌ اما "آنان بد رقم ناکام خواهند شد".

آقای خان به تاریخ ۲۷ مارچ ادعا کرد که سندی را در دست دارد که "توطیه‌های تمویل شدهٔ خارجی" را ثابت می‌سازد.

اسد عمر، وزیر توسعه و پلان پاکستان امروز در یک کنفرانس خبری گفت که او این سند را دیده است و اگر تردیدی موجود باشد، آقای خان آماده است که آنرا با قاضی القضات محکمهٔ عالی پاکستان شریک سازد.

آقای عمر افزود که تاریخ صدور این نامه به پیش از پیشنهاد رای اعتماد به پارلمان برمی‌گردد. او افزود که در این نامه به وضوح "قطع‌نامهٔ عدم اعتماد" ذکر شده است و هیچ ابهامی وجود ندارد که در این خصوص از قبل صحبت شده است.

به گفتهٔ این مقام پاکستانی، در این نامه نوشته است که باقی ماندن عمران خان در قدرت "عواقب وحشتناک" خواهد داشت. او همچنان افزود که نواز شریف، صدر اعظم پیشین پاکستان یکی از شخصیت‌هایی است که در این نامه از او نام برده شده است.

آقای عمر اضافه کرد که نواز شریف در لندن مصروف راه اندازی نشست‌ها است و اگر نیاز افتد، عمران خان جزییات این نشست‌ها را نیز نشر خواهد کرد.

اما مریم نواز شریف، دختر نواز شریف در یک تویت این نامه را به مسخره گرفته و گفته است که آقای خان خود این نامه را نوشته و خودش را در آن تهدید کرده است.

XS
SM
MD
LG