لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: جنرالان پیشین داعیه‌ای برای جنگ ندارند؛ سادات: در میدان جنگ خواهیم دید


پس از آن که سمیع سادات، یکی از جنرالان اردو ملی پیشین افغانستان، از آغاز یک جریان جدید مبارزه با طالبان و انسجام نیروهای امنیتی پیشین خبر داد، طالبان به این اظهارات واکنش نشان داده و گفته اند که نظامیان پیشین افغان هیچ داعیه‌ای برای جنگ ندارند.

آقای سادات روز یکشنبه به صدای امریکا گفت که مذاکره با جنرالان و افسران بلند رتبه و شماری از سیاستمداران افغانستان جریان دارد و روند انسجام نیروهای امنیتی پیشین،‌ به ویژه نیروهای اردوی افغانستان، به زودی آغاز خواهد شد.

این جنرال پیشین اردوی افغانستان افزود: "پس از عید طرح انسجام نیروهای امنیتی ایجاد می‌شود. ما در سه بخش نظامی، سیاسی و مدنی اقدامات خویش را آغاز می‌کنیم."

در واکنش، انعام الله سمنگانی، معاون سخنگوی حکومت طالبان، در یک پیام ویدیویی گفته است: "این جنرالان تقلبی اگر شایستگی می‌داشتند و مرد کار می‌بودند، اردویی را که با مصارف بیش از ۱۰۰ میلیارد دالر و با کمک بیش از ۵۰ کشور برای شان ساخته شده بود حفظ می‌توانستند."

آقای سادات دیروز گفت که چهره‌هایی که در سقوط جمهوریت نقش داشتند، در فساد دخیل بودند، حس مالکیت و روحیهٔ مبارزه نداشتند،‌در جریان جدید مبارزه بر ضد طالبان جا نخواهند داشت.

معاون سخنگوی طالبان همچنین گفته است که جنرالان پیشین افغان در میان مردم جا نداشته و داعیه‌ای برای مبارزه ندارند، اما در واکنش به این اظهارات وی، آقای سادات گفته است: "در میدان جنگ خواهیم دید."

معاون سخنگوی طالبان در پیامش گفته است که افغانستان امروز صاحب ''نظام، دولت و نیروهای امنیتی مستقل'' است.

اما آقای سادات گفته است که طالبان مردم را ''بی‌عزت و بی حرمت'' کرده اند و زمان آن فرارسیده است تا همه برای ساختن یک افغانستان نیرومند در مقابل این گروه به مبارزه برخیزند.

سمیع سادات تا چند روز پیش از مسلط شدن طالبان بر افغانستان مسوولیت جنگ بر ضد طالبان در ولایت هلمند را به دوش داشت و در آخرین روزهای پیش از سقوط حکومت پیشین افغانستان به کابل فراخوانده شد و مسوولیت انسجام امور امنیتی پایتخت به وی سپرده شد.

در حال حاضر،‌ تنها جبههٔ مقاومت در ولایت پنجشیر و ولسوالی های سه گانهٔ انداب با طالبان درگیر جنگ اند، اما آقای سادات گفت که به زودی گروه‌های گوریلایی یا چریکی نیروهای امنیتی پیشین ایجاد شده و عملیات‌های شان را راه اندازی خواهند کرد.

این جنرال پیشین افغان گفته است که این نیروها از سوی کشورهای خارجی نه بلکه از سوی افغان‌های وطن‌دوست تمویل خواهند شد.

XS
SM
MD
LG