لینک های دسترسی

Breaking News

بایدن با مودی در مورد روسیه صحبت کرد 


جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، امروز ۱۱ اپریل (۲۲ حمل) در یک مکالمهٔ ویدیویی با نرندرا مودی، صدر اعظم هند، بر ارزش‌های مشترک هر دوکشور درحالی تاکید کرد که واشنگتن بر دهلی جدید فشار می‌آورد تا در مخالفت با تهاجم روسیه بر اوکراین موقف‌گیری کند.

رییس جمهور ایالات متحده در آغاز این ملاقات بر مشارکت دفاعی میان دو کشور تاکید کرده گفت که به مشوره‌های نزدیک پیرامون مدیریت تاثیرات بی‌ثبات‌سازی جنگ روسیه ادامه خواهند داد.

قصر سفید با نشر خبرنامه‌ای گفته است که رییس جمهور بایدن و صدر اعظم مودی "به تعهدات مشترک شان به صفت رهبران بزرگترین‌ دموکراسی‌های جهان تاکید کردند تا به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی تمام کشورها احترام گذاشته شود.

در خبرنامه آمده است: "دو رهبر همچنان تاثیرات بی‌ثبات کنندۀ جنگ روسیه علیه اوکراین را به بحث گرفته و به گونۀ خاص بر تدارکات مواد غذایی در جهان تمرکز کردند."

مقام‌های غربی گفته اند که تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین، سبب بحران غذایی در جهان شده است. روسیه ۳۰ درصد و اوکراین ۲۰ در صد گندم و جواری جهان را صادر می‌کردند.

در اعلامیۀ قصر سفید آمده است که دو رهبر افزون بر تعهد برای تقویت روابط دو کشور از طریق همکاری در زمینۀ انرژی پاک، تنکالوژی، همکاری نظامی و گسترش اقتصادی، به تداوم تلاش‌ها برای پایان بخشیدن به همه‌گیری کروناویروس، بهبود صحت و امنیت غذایی در جهان نیز تاکید کردند.

هند در خصوص تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین بی‌طرفی اختیار کرده است، اقدامی که سبب نگرانی واشنگتن شده است. اما مسکو از موضع‌گیری دهلی جدید در قبال جنگ اوکراین، تمجید کرده است.

صدر اعظم هند بدون این که موقف تازه‌ای اختیار کند، وضعیت در اوکراین را نگران کننده خوانده گفت که یک محصل هندی در جریان درگیری‌ها کشته شده است.

آقای مودی افزود که با ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه و ولادمیر زیلینسکی،‌ رییس جمهور اوکراین صحبت کرده و از هر دو تقاضای صلح کرده است.

هند تنها کشتار‌ غیرنظامیان در شهرک بوچا، در نزدیکی کیف، پایتخت اوکراین را تقبیح کرده و خواهان تحقیقات مستقل در این خصوص شده است، کشتاری که روسیه گفته است کار نظامیان آن کشور نبوده است، اما امریکا و اوکراین آنرا "جنایت جنگی" خوانده اند.

با آنهم، هند از تلاش‌هایی خود را دور نگهداشته است که برای حسابده قرار دادن روسیه راه اندازی شده است.

هفتهٔ گذشته، هند در مجمع عمومی ملل متحد که در آن عضویت روسیه از شورای حقوق بشر تعلیق شد، نیز رای ممتنع داد و پیش از آن نیز به قطعه‌نامه‌ای برای حسابده قرار دادن روسیه در ملل متحد رای ممتنع داده بود.

با وجود فشار‌های غرب برای جلوگیری از خریداری نفت و گاز روسیه،‌ هند به گونهٔ متداوم محصولات انرژی از این کشور را خریداری می‌کند. هند برای رفع نیازمندی‌هایش، ماه گذشته سه میلیون بیرل نفت خام از روسیه خرید. بر اساس گزارش‌ رسانه‌‌های هندی، روسیه ۲۰ در صد تخفیف را به هند پیشنهاد کرده بود.

ایالات متحده در همین اواخر زمانی که هند سیستم‌های دفاع هوایی روسی را خریداری کرد، بر وضع تعزیرات بر دهلی جدید غور کرده است.

XS
SM
MD
LG