لینک های دسترسی

Breaking News

بلینکن: پاکستان شریک کلیدی امریکا است 


وزیر خارجهٔ ایالات متحده می‌گوید که پاکستان در طول ۷۵ سال گذشته در مسایل مختلف منافع مشترک با امریکا داشته و یکی از شرکای کلیدی این کشور بوده است و به گفتۀ وی واشنگتن به روابط خود با پاکستان "ارزش قایل" است.

انتونی بلینکن با نشر اعلامیه‌ای امروز ۱۳ اپریل (۲۴ حمل) انتخاب شهباز شریف را منحیث صدر اعظم پاکستان به او مبارک‌باد گفت.

عمران خان، صدر اعظم پیشین پاکستان که از سوی پارلمان آن کشور سلب صلاحیت شد، ادعا کرده است که واشنگتن در دسیسه‌‌سازی که سبب برکناری او شد دخیل بوده است. ادعایی که واشنگتن آن را رد کرده است.

شهباز شریف نیز گفته است که در خصوص این ادعا دستور تحقیقات را خواهد داد و اگر برخلاف او ثبوتی به دست آمد، از کرسی صدارت استعفا خواهد داد.

در اعلامیهٔ وزارت خارجهٔ‌ ایالات متحده به نقل از آقای بلینکن آمده است: "ما انتظار داریم به همکاری‌های دیرینه‌ۀ خود با حکومت پاکستان ادامه دهیم."

پیش از این، حکومت جدید پاکستان گفته بود که می‌خواهد " روابط نیک" با ایالات متحده داشته باشد.

رسانه‌های دولتی پاکستان، بیانیهٔ حکومت جدید این کشور را نشر کرده که در آن گفته شده بود: "ما می‌خواهیم رابطه با ایالات متحده را بر اساس اصول برابری و منافع متقابل ادامه دهیم."

جین ساکی، سخنگوی قصر سفید نیز در پاسخ به سوالی در مورد روابط واشنگتن با اسلام آباد گفت: "ما قطعاً از حاکمیت قانون و اصل برابری و عدالت تحت قانون حمایت می‌کنیم. ما از حمایت طولانی مدت پاکستان قدردانی کرده و خرسند بوده ایم و جمهوری پاکستان برای منافع ایالات متحده با اهمیت است."

تحلیلگران می‌گویند که روابط میان ایالات متحده و پاکستان در زمان دولت عمران خان خوب نبوده و تشدید تنش‌های اخیر بین دو کشور منجر به تشکیل دولت جدید در پاکستان شده است.

XS
SM
MD
LG