لینک های دسترسی

Breaking News

خشونت تازه در مسجد اقصا؛ بیش از ۱۹ فلسطینی و هفت اسراییلی زخمی شدند


پس از خشونت‌های گسترده در چند روز گذشته، امروز ۱۷ اپریل (۲۸ حمل) نیز در جریان چند رویداد مختلف در داخل و بیرون از مسجد اقصا در شهر بیت المقدس ۱۹ فلسطینی و هفت اسراییلی زخمی شدند که با این حساب، شمار زخمی شدگان سه روز گذشته به بیش از ۱۷۰ نفر رسیده است.

کمیتهٔ‌ هلال احمر فلسطین گفت که حد اقل پنج فلسطینی در اثر اصابت گلوله‌های رابری شدیداً زخمی شده و در شفاخانه بستری شده اند. اما مقامات یک شفاخانه گفته اند که اسراییلی‌ها در نتیجهٔ پرتاب سنگ فلسطینی‌ها سطحی زخمی شده اند.

پولیس اسراییل گفته است که در پیوند با این رویدادها کم از کم ۱۸ فلسطینی را بازداشت کرده اند.

به همین گونه، شمار کشته شدگان در اسراییل و سواحل غربی رود اردن از ماه مارچ تا اکنون به ۳۶ نفر رسیده است.

این در حالی است که ماه رمضان مسلمانان و عید فصح ( آزادی بردگان یهودی از مصر) در یک زمان مصادف شده است.

بر اساس گزارش فرانس پرس، پولیس اسراییل ادعا کرده است که صدها اعتراض کنندهٔ فلسطینی پیش از رسیدن زایرین اسراییلی به جمع آوری سنگ در داخل محوطهٔ مسجد اقصا آغاز کرده بودند تا از آن در مقابل زایرین اسراییلی استفاده کنند.

یهودان اجازه دارند از حرم قدسی شریف دیدن کنند، اما نمی‌توانند در آن به عبادت بپردازند. مسلمانان و یهودان، هر دو، این ساحه را مقدس می‌شمرند.

پولیس اسراییل گفت که نیروهای امنیتی برای بیرون راندن اعتراض کنندگان و "تامین نظم" داخل مسجد اقصا شدند.

در این حال، مقامات فلسطینی گفت که اند که خشونت‌های نیروهای اسراییلی، حملهٔ آشکار بر اماکن مقدس مسلمانان بوده و از جامعهٔ بین المللی خواستار مداخله شدند.

اما گروه حماس که بر غزه کنترول دارد، به اسراییل هشدار داده و گفته است که الاقصا "فقط و فقط" از فلسطینی‌ها است.

ملل متحد از هر دو جانب خواسته است تا آرامش را حفظ کنند.

در همین حال، پاپ فرانسیس، رهبر مسیحیان کاتولیک، خواستار دسترسی آزاد به مکان‌های مقدس در بیت المقدس و تامین صلح شد. او ابراز امیدواری کرد که اسراییلی‌ها و فلسطینی‌ها در فضای صلح‌آمیز از این مکان‌های مقدس استفاده کنند و به همدیگر احترام قایل شوند.

XS
SM
MD
LG