لینک های دسترسی

Breaking News

عبدالله عبدالله به خارج از افغانستان سفر کرد


عبدالله عبدالله،‌ رییس پیشین شورای عالی مصالحهٔ ملی افغانستان برای نخستین بار پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان این کشور را ترک کرد، اما مشخص نکرده است که به کدام کشور سفر کرده است.

آقای عبدالله در یک رشته از تویت‌ها روز شنبه ۳۰ اپریل (دهم ثور) نوشته است که در روز های عید برای چند روزی به خارج از افغانستان سفر کرده است.

عبدالله که یکی از معدود نخبگان سیاسی افغانستان است که پس از مسلط شدن طالبان در افغانستان به سر می‌برد، در یکی از پیام های تویت خود نوشته است که :‌"در روز های پر میمنت عید امسال به دلیل مسافرت شخصی برای چند روز بیرون از کشور می باشم."

این مقام پیشین حکومت افغانستان در یکی از پیام های تویت خود با اشاره با حملات و انفجار مرگبار در ولایات مختلف افغانستان نوشته است که رمضان سال روان خورشیدی نیز مانند سایر سال‌ها شاهد حملات خونین بوده است.

آقای عبدالله افزود:‌ "رمضان امسال مانند سال های قبل شاهد حوادث خونین بود و تعدادی زیادی از شهروندان کشور در شهرها و ولایت‌های مختلف بر اثر حملات دهشت افگنانه و هدفمند به شهادت رسیدند، زخم برداشتند و آرامش خود را از دست دادند. امیدوارم امسال مردم ما روز های عید سعید فطر را در آرامش و خوشی با خانواده و دوستان خویش تجلیل نمایند."

رییس پیشین شورای عالی مصالحهٔ ملی افغانستان در دو تویت جداگانه همچنین ابراز امیدواری کرده است تا شرایط برای حکومت فراگیر در افغانستان مساعد شود.

آقای عبدالله گفت: "امیدوایم با اتکا به ارزش‌های فوق و اراده‌ی مردم کشور بتوانیم با خردورزی، یک‌دیگرپذیری ، مدارا و آینده‌نگری چشم‌انداز روشنی را برای آینده‌ٔ کشور ترسیم نماییم و با عبور از بحران‌‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی زمینه را برای شکل‌گیری نهادهای ملی مشارکت سیاسی و زندگی مسالمت‌آمیز در پناه قانون فراهم نماییم."

این مقام حکومت پیشین افغانستان افزود:‌ "پایان بخشیدن به درد و آلام میلیون‌ها شهروند این سرزمین در داخل و بیرون از کشور، رسیدگی به امور پناهندگان در کشورهای همسایه و فراتر از آن، جلوگیری از ادامه‌ی جنگ‌های داخلی و سامان بخشیدن به سیاست خارجی متوازن منطقه‌ای و بین‌المللی بستگی به تصمیم‌های دوراندیشانه‌ای ما و شکل‌گیری یک حکومت فراگیر در افغانستان دارد. توقع اکثریت مردم افغانستان گام برداشتن در این مسیر می‌باشد و ما آماده‌ایم مردم و ملت خویش را در حرکت به سوی چنین آینده‌ای مانند همیش یاری رسانیم."

آقای عبدالله نخستین مقام حکومت پیشین افغانستان بود که از فرار محمد اشرف غنی،‌ رییس جمهور پیشین افغانستان خبر داد.

پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان حدس و گمان‌ها و گزارش‌هایی نشر شد که گروه طالبان به آقای عبدالله اجازهٔ سفر به خارج از افغانستان و حتا سفر به سایر ولایات کشورش را نمی دهند و به گونه ای در حصر خانگی قرار دارد.

اما آقای عبدالله هیچ گاهی در مورد حصر خانگی و یا محدویت سفر از سوی طالبان صحبت نکرده است.

پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، این مقام حکومت پیشین افغانستان همواره با شماری از مقام های حکومت پیشین از جمله حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان، فعالان جامعهٔ مدنی، مقام های ملل متحد و شماری از دپلومات‌ها که از کابل دیدن می کنند، پیوسته ملاقات داشته است.

XS
SM
MD
LG