لینک های دسترسی

Breaking News

مقامات:‌ مذاکرات برای مدیریت میدان‌های هوایی افغانستان با بن‌بست برخورده است


مقام ها گفته اند که مذاکرات میان مقامات طالبان و نمایندگان قطر و ترکیه در مورد قرارداد مدیریت پنج میدان هوایی افغانستان به شمول میدان هوایی کابل پس از آن به بن بست مواجه شد که نمایندگان طالبان اصرار ورزیدند که افراد آنها مسولیت امنیتی میدان های هوای را بدوش خواهند گرفت.

بعد از بیست سال حضور نظامی ایالات متحده و خروج نیروهای آنها در ماه اگست سال ۲۰۲۱ ، یگانه میدان هوایی کابل مانند یک آشغال دانی به حال خود رها شد.

با خروج نیروهای امریکایی و ناتو از افغانستان و مسلط شدن طالبان بر این کشور در ماه اگست سال گذشته، روند پروازهای عادی از میدان‌های هوایی به خارج متوقف شد و با گذشت بیشتر از هشت ماه، تا کنون این روند به حالت عادی برنگشته است.

در حالیکه میدان هوایی کابل به روی برخی از پرواز های داخلی و بین المللی باز است ، هنوز هم نیاز به بازسازی قابل توجهی را دارد تا زمینه خدمات کامل را برای از سرگیری پرواز های بزرگ شرکت های بین المللی مساعد سازد.


به گفتهٔ مقام های طالبان و قطر،‌امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجهٔ حکومت طالبان، در هفتهٔ جاری دو دیدار طولانی با شیخ محمد بن عبدالرحمن آلثانی، وزیر خارجه قطر، داشت تا دو جناح برای مدیریت میدان هوایی بین المللی کابل به توافق برسند.

اما این گفتگو ها که شامل بازسازی میدان های هوایی کندهار ، هرات ، مزار شریف و خوست نیز می شود،‌با بن بست مواجه شده است.

یک مقام طالبان٬ که بنابر حساسیت موضوع٬ خواست نامش گرفته نشود گفته است که قرارداد در مورد میدان های هوایی افغانستان با قطر و ترکیه تنها در مورد جلب حمایت تخنیکی است. او افزود :" مردم ما محافظت میدان هوایی را خواهند گرفت، حضور نیروهای خارجی و یا هم کارشناسان امور امنیتی در خاک ما برای امارات اسلامی افغانستان قابل قبول نیست."

به گفته یک دپلومات مستقر در قطر که از جریان این گفتگوها مطلع میباشد، طالبان در مورد بحث روی مسایل امنیتی میدان هوایی کابل بسیار جدی استند.

یک مقام دیگری که او نیز بنابر حساسیت موضوع نخواست نامش در گزارش ذکر شود، گفته است که قطر و ترکیه میخواهند تا امنیت مدیریت میدان هوایی کابل را بدست گیرند، زیرآنها بر طالبان اعتمادکرده نمی توانند.

او همچنین افزود که هیچ کسی نمی خواهد که بر اساس تعهد طالبان، امنیت و مصونیت جان عملهٔ پرواز ها و طیاره ها را به خطر بِی اندازد.

در همین حال،‌عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه حکومت طالبان، در تویتی نوشته است که برخی مسایل در مورد میدان های هوایی افغانستان به گفتگو های بیشتر نیاز دارد.

فعالیت دوباره کامل و بهره برداری میدان هوایی کابل برای احیای اقتصاد افغانستان خیلی ها حیاتی پنداشته میشود.

در حال حاضر تنها شرکت های هوایی افغانستان، آریانا و کام ایر، از کابل به دوبی، دوحه، اسلام آباد، تهران و مسکو پرواز دارند. اما از پرواز های شرکت های خارجی، تا اکنون هیچ خبری نیست.

شرکت های خطوط هوایی ترکیه، امارات و خطوط هوایی هند که پیش از سقوط نظام جمهوریت، پرواز های منظم به افغانستان داشتند، پس از تسلط مجدد طالبان پرواز های خود را به کابل متوقف کردند.

در حال حاضر شرکت هوا نوردی امارات متحده عربی مسولیت خدمات حمل و نقل زمینی را بدوش دارد. شرکت هوایی ماهان ایران نیز به کابل پرواز دارد.

XS
SM
MD
LG