لینک های دسترسی

Breaking News

از بامیان تا اوپسالا؛ جشنوارۀ دمبوره صلصال در سویدن برگزار شد


جشنوارهٔ دمبوره در سویدن
جشنوارهٔ دمبوره در سویدن

نخستین جشنواره دمبوره تحت نام صلصال روز یکشنبه ۱۲ جون (۲۲ جوزا) در شهر اوپسالای سویدن برگزار شد.

در این جشنواره که تا سال گذشته در پای تندیس‌های فروریختۀ بودا در ولایت بامیان برگزار می‌شد، هفت آوازخوان با ساز دمبوره هنرنمایی کردند و سرود و ترانه‌های محلی و میهنی را با نوازش تارهای دمبوره اجرا کردند.

برگزار کنندگان می‌گویند که هدف شان از برگزاری این جشنواره این بوده است تا در برابر نابرابری‌ها و محدودیت‌ها در افغانستان صدا بلند کنند. تقویت ارزش‌های فرهنگی و سنتی افغانستان در بیرون از این کشور، بخش دیگری از اهداف برگزاری جشنواره دمبوره صلصال گفته می‌شود.

این جشنواره در حالی برگزار می‌شود که صدای موسیقی در افغانستان خاموش شده و طالبان حتا اجازۀ گوش دادن به موسیقی را نیز نمی‌دهند.

نبی دلنواز، آوازخوان محلی افغان که در جشنوارۀ دمبورۀ صلصال شرکت دارد، به این باور است که جشنواره های این چنینی به ویژه موسیقی محلی می‌تواند در زنده نگهداشتن موسیقی سنتی و محلی افغانستان موثر باشد.

دمبوره از سازهای اصیل و دیرینه در آسیای میانه و شرق آسیا است. در افغانستان نیز این ساز بی‌پرده با دو تار با قدمت دیرینه، طرفداران بسیاری در شمال و مناطق مرکزی دارد.

پیش از این اما جشنواره دمبوره چند سالی در پای تندیس‌های بودا در بامیان برگزار می‌شد، اما به قدرت رسیدن گروه طالبان در افغانستان این جشنواره حال دور از افغانستان در سویدن برگزار شده است.

XS
SM
MD
LG