لینک های دسترسی

Breaking News

بامیان برای برگزاری چهار جشنواره فرهنگی آماده می‌شود


بامیان سالانه شاهد برگزاری چندین برنامۀ فرهنگی و هنری است
بامیان سالانه شاهد برگزاری چندین برنامۀ فرهنگی و هنری است

مقام‌های محلی بامیان گفته اند که امسال به منظور رشد صنعت گردشگری و پذیرایی بهتر از گردشگران چندین جشنوارۀ فرهنگی و هنری را در بامیان برگزار می‌کنند.

سید اسلم علوی، رییس اطلاعات و فرهنگ بامیان گفت که قرار است تا یک ماه دیگر، بزرگترین جشنوارۀ فرهنگی و هنری را با حضور هنرمندان و فرهنگیان ۳۳ ولایت زیر نام "جشنوارۀ راه ابریشم" در این ولایت برگزار کنند.

او افزود: "امسال ما تلاش داریم که متفاوت از سال‌های دیگر در بامیان استقبال خاص صورت گیرد که ما در این ولایت چهار جشنواره داریم و آمادگی‌های برای برگزاری آن گرفته شده است".

به گفتۀ آقای علوی، رییس جمهور غنی با شماری از اعضای کابینه نیز در این جشنواره حضور خواهند یافت.

در کنار جشنوارۀ راه ابریشم، برای برگزاری جشنواره‌های دمبوره، گل کچالو و نخستین جشنوارۀ گردشگری تابستانی نیز در بامیان آمادگی گرفته شده است.

شماری از هوتل داران در بامیان می‌گویند که آنان نیز آمادگی‌های لازم و بهتری را برای عرضۀ خدمات به سیاحان بامیان گرفته اند.

فریدون یکی از مسوولان هوتل ضحاک در مرکز شهر بامیان می‌گوید: "آمادگی زیاد گرفتیم، هوتل‌ها منظم آماده شده اند و غذاهای خوش مزه محلی را آماده می‌کنند و امیدواریم امسال گردشگران بیشتر از بامیان دیدن نمایند".

بامیان با داشتن صدها آبده تاریخی دورۀ بودایی، زرتشتی، اسلامی و مناظر ویژۀ طبیعی، چون بند امیر و درۀ فولادی، از ولایات مهم سیاحتی افغانستان محسوب می‌شود.

بر اساس ارقام ادارۀ محلی بامیان، سالانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار گردشگر داخلی و صدها گردشگر خارجی از مناظر طبیعی و ساحات باستانی این ولایت دیدن می‌کنند.

به گفتۀ مقام‌های محلی بامیان، بیشتر گردشگران این ولایت را شهروندان کندهار، کابل و هلمند تشکیل می‌دهند.

امنیت گردشگران

گردشگری در سال‌های اخیر در بامیان رشد خوبی داشته است؛ اما ناامنی در شاهراه کابل – بامیان در درۀ جلریز ولایت میدان وردک از چالش‌های عمده است.

Bamyan Security Force
Bamyan Security Force

اما مقام‌های امنیتی بامیان، به گردشگرانی که قصد سفر به بامیان را دارند، اطمینان می‌دهند که در جریان سیاحت به بامیان با هیچ چالش امنیتی مواجه نخواهند شد.

جنرال محمد صادق مرادی، فرمانده امنیه ولایت بامیان گفت: "به تمام معنی ما هیچ مشکل امنیتی در بامیان نداریم؛ اما مخالفین تلاش زیاد دارند تا این ولایت را ناامن بسازند اما در صورت تقاضای قومندانی امنیه میدان وردک برای بهبود امنیت مسیر شاهراه کابل – بامیان ما صد درصد آمادگی داریم که با آنان همکاری و هماهنگی نمایم".

مقام‌ها گفته اند که برای تامین امنیت چهار جشنواره‌ آمادگی‌های لازم امنیتی گرفته شده است. بامیان در طی بیش از یک ونیم دهۀ اخیر از امن‌ترین ولایات افغانستان بوده است.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG