لینک های دسترسی

Breaking News

وزیران خارجهٔ ایران و‌ پاکستان در مورد وضعیت افغانستان گفتگو کردند


وزارت خارجۀ ایران می‌گوید که وضعیت افغانستان یکی از محور بحث بلاول بوتو زرداری، وزیر خارجۀ پاکستان با حسین امیر عبداللهیان همتای ایرانی‌اش در تهران بوده و دو طرف از وضعیت موجود در این کشور ابراز نگرانی کرده اند.

وزیر خارجۀ پاکستان روز سه‌شنبه ۱۴ جون (۲۴ جوزا) در یک سفر دو روزه وارد تهران، پایتخت ایران شد و با مقام‌های ارشد آن کشور دیدار و گفتگو کرد.

وزارت خارجۀ ایران به نقل از آقای بوتو زرداری گفته است: "ما نگران ثبات و امنیت در افغانستان استیم. منافع ما در گرو استقرار صلح و امنیت در افغانستان است. ما تاکید داریم که در این برهه حساس باید از افغانستان حمایت کنیم."

در این دیدار، آقای بوتو زرداری بر آزاد سازی دارایی‌های افغانستان توسط ایالات متحده و برخی از کشورهای دیگر تاکید کرده و از ادارۀ سرپرست طالبان خواسته است که در راستای فراگیر ساختن حکومت گام بردارند. او همچنان تاکید کرده که طالبان باید در امر مبارزه با تروریزم در افغانستان به تلاش‌های شان ادامه دهند.

حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجۀ ایران نیز گفته است که در این دیدار، دو طرف بر ایجاد "دولت همه‌شمول و فراگیر در افغانستان" تاکید کرده اند.

پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، مقام‌های ایرانی چندین‌بار بر ایجاد حکومت همه‌شمول در این کشور تاکید کرده و از پیامدهای حکومت تک قومی در آن کشور هشدار داده اند.

اخیراً وزارت خارجۀ ایران از طالبان خواست تا در افغانستان یک حکومت همه‌شمول و فراگیر ایجاد کنند و در صورت نیاز، تهران آماده است آنان را در این راستا همکاری کند. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی این وزارت به تاریخ ۱۶ می (۲۶ ثور) به خبرنگاران گفت که طالبان باید تلاش کنند که به سمت شکل‌گیری یک دولت فراگیر و همه‌شمول در افغانستان حرکت کنند.

او تاکید کرد که نگذارند تروریست‌ها در خاک این کشور لانه کرده و کشورهای همسایه را تهدید کنند.

پیش از این، مقام‌های طالبان گفته بودند که حکومت سرپرست این گروه "همه‌شمول" است و در آن از تمام اقوام افغانستان حضور دارند. مقامات طالبان همواره این خواست‌ مقام‌های کشورهای منطقه را مداخله در امور افغانستان عنوان کرده اند.

XS
SM
MD
LG