لینک های دسترسی

Breaking News

دیدار وست با برخی سیاستمداران افغان در ترکیه؛ تاکید بر مشارکت سیاسی در افغانستان


نمایندۀ ویژه ایالات متحدۀ امریکا برای افغانستان در ادامۀ سفرش به کشورهای منطقه، با شماری از چهره‌های سیاسی، مقام‌های حکومت پیشین، نمایندگان ولسی جرگه پیشین، فعالان حقوق زن و خبرنگاران افغان در ترکیه دیدار کرده است.

تامس وست ناوقت روز دوشنبه ۳۰ می (نهم جوزا) در رشته پیام‌هایی در تویتر نگاشته است که هدف از دیدار با این افراد، شنیدن نظریات افغان‌ها در مورد آیندۀ افغانستان است.

آقای وست افزوده است که با تمامی افغان‌هایی که دیدار داشته است، آنان ادامه خشونت‌ها را راه حل کنونی افغانستان ندانسته و بر مشارکت سیاسی در این کشور تاکید کرده اند.

او افزوده است: " آنچه که در آخر هفته از رهبران افغان شنیدم، این است که آنها معتقد اند که خشونت راه خوب برای مردم افغانستان نیست. آنها مشتاق مشارکت در روند سیاسی اند، اما متاسفانه بسیار ناامید استم که چنین روندی در جریان نیست."

نمایندۀ ویژه ایالات متحدۀ امریکا برای افغانستان بار دیگر از وضع محدودیت‌های طالبان بر زنان و دختران در افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته است که باید به دختران بالاتر از صنف ششم اجازه داده شود که به درس‌های شان ادامه دهند.

در این حال، محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان، گفته است که آقای وست در دو روز اخیر، نشست‌های جداگانه با نمایندگان احزاب سیاسی، اعضای شورای عالی مقاومت ملی افغانستان، فعالان حقوق زن و جامعه مدنی در شهر استانبول ترکیه داشته است.

آقای محقق در صفحۀ فیسبوک خود گفته است: "در این ملاقات روی مسایل افغانستان و شرایط ناگوار افغانستان تبادل نظر صورت گرفت و روی مذاکرات و توافق سیاسی در مورد دست آوردها و حقوق مردم افغانستان، پیش از رسیدن به یک اداره همه‌شمول تاکید به عمل آمد."

پس از حاکمیت طالبان، بسیاری از رهبران سیاسی و مقام‌های پیشین به شمول محمد اشرف غنی، رییس جمهور پیشین افغانستان، این کشور را ترک کرده و در حال حاضر در برخی از کشورهای خارجی به سر می‌برند.

گفته می‌شود که در حال حاضر، محمد محقق، عطا محمد نور، عبدرب الرسول سیاف، عبدالرشید دوستم و برخی از چهره‌های مطرح سیاسی دیگر در ترکیه زندگی می‌کنند و آنان اخیراً، جریانی را به نام "شورای مقاومت ملی افغانستان" تشکیل داده اند.

این در حالی است که نمایندۀ ویژهٔ ایالات متحدۀ امریکا برای افغانستان در سفر تازه‌اش به کشورهای منطقه، با عبدالله عبدالله، رییس پیشین شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان، و مقام‌های هندی در آن کشور دیدار و گفتگو کرد.

قبل بر. این،‌آقای وست در یک سفر دو روزه به اوزبیکستان رفت و دیدار با مقام‌های آن کشور در مورد افغانستان را "سازنده" خواند.

نماینده ویژه ایالات متحده برای افغانستان گفت که اوزبیکستان نقش مرکزی را در حمایت از مردم افغانستان ایفا می‌کند و به گفته او "رهبری اوزبیکستان با طالبان در اولویت‌های مشترک چون مبارزه با تروریزم، حقوق بشر و ثبات همکاری می‌کند."

XS
SM
MD
LG