لینک های دسترسی

Breaking News

حاشیۀ خبرساز 'گردهمایی بزرگ' طالبان؛ انصاری: مخالفان نظام سر بریده شوند


طالبان "گردهمایی بزرگ علمای افغانستان" را با شرکت بیش از ۳۰۰۰ نماینده از سرتاسر افغانستان برگزار کردند که در سخنرانی‌های نخستین روز این نشست، تقریباً بیشتر سخنرانان یک‌صدا به حمایت از حاکمیت طالبان و بیعت از این گروه تاکید کردند.

یکی از خبرسازترین حاشیه‌های این نشست، سخنرانی مجیب‌الرحمان انصاری، خطیب مسجد گازرگاه شهر هرات بود که اظهارات تند و به شدت پرخاشگرانه با مخالفان حاکمیت طالبان داشت.

انصاری در این نشست گفت: "این امنیت و این نظام به آسانی به دست نرسید. اگر کسی در مقابل این نظام کوچک‌ترین حرکتی می‌کند...باید مجموع علمای سرتاسر افغانستان...با این فتوا صدا بلند بکنند؛ کسی‌که در مقابل حکومت اسلامی ما قد علم می‌کند باید سر زده شود و از بین برود."

اظهارات انصاری به سرعت در شبکه‌های اجتماعی بازتاب گسترده یافت و کاربران به آن واکنش‌های مختلط نشان دادند.

امرالله صالح، معاون نخست رییس جمهور پیشین افغانستان در یک پیام فیسبوک نوشت: "این وحشت وتشنگی به خون را از کجا الهام گرفته است؟ کجای قران؟ کدام حدیث؟ کدام مکتب انسانیت...آیا این هرزه سرا میداند که کشتار میلیون ها انسان ناممکن است. در جرگه طالب نه مطبوعات است و نه پخش مستقیم. به مثل هر رژیم ضد مردمی و غیر مردمی اینها هراس از برملا شدن پوچی و بیهودگی درون ساختار خود دارند. طالب گم شدنیست و روزی لگدمال مردم افغانستان می‌شود."

آقای صالح در ادامۀ این پیام از مردم افغانستان خواسته است که با "مقاومت" ضد طالبان همکاری کرده و در "اعاده حیثیت افغانستان و آزادی مردم از شر جهل و ظلم" سهم داشته باشند.

وحید جویا، کاربر تویتر مجیب الرحمان انصاری را "منافق" خطاب کرده و نگاشته است: "از دید اسلام منافق خطرناک‌تر از دشمن است."

به همین ترتیب، عبدالقهار یکی دیگر از کاربران تویتر مجیب الرحمان انصاری را "روحانی ابله" خوانده است.

اما برخی دیگر از کاربران در شبکه‌های اجتماعی از این روحانی هراتی ستایش کرده و از گفته‌های وی در مورد مخالفان طالبان ابراز حمایت کرده اند.

امین پیغام، کاربر تویتر نوشته است: "مولوی مجیب الرحمان انصاری از عالمان انگشت شمار کشور است که در زمان حاکمیت غلامان غرب صدای آزادی را بلند کرد. جرات، متانت، فصاحت و شیرینی کلامش مایه سربلندی ملت غیور افغانستان است این گوهر ناب حوزه غرب کشور را حمایت کنید و از دانایی شان استفاده موثر نمایید."

قریب لیوال، یکی دیگر از کاربران در یک پیام تویتر نگاشته است که تقاضای مولوی مجیب الرحمان انصاری از عالمان دینی مبنی بر صدور چنین فرمان باید فوراً عملی شود. او نگاشته است: "برای هیچ افغان، باغیان قابل پذیرش نیستند و جهاد علیه آنان فرض عین و افضل است."

مجیب الرحمان انصاری در حکومت پیشین افغانستان نیز چندین بار اظهارات تند داشته و چندین بار مردم را به عدم حمایت از نظام ترغیب کرده بود. باری هم نصب لوحه ها در شهر هرات از سوی آقای انصاری در مورد حجاب زنان، خبرساز شده بود. چند سال پیش مولوی انصاری به زنان خبرنگار اجازه نداده بود تا کنفرانس خبری وی را در هرات پوشش دهند.

شمار زیاد سخنرانان نشست گردهمایی سه روزۀ طالبان، به شمول محمد حسن، رییس الوزرای طالبان و حبیب‌الله حقانی، رییس این نشست، همه خواستار حمایت مردم از حاکمیت طالبان شدند.

برخی منابع طالبان گفته اند که در کنار سایر مسایل ملی، موضوع آموزش دختران نیز در این نشست به بحث گرفته خواهد شد، هرچند هیچ نمایندۀ زن در این گردهمایی دعوت نشده است. عبدالسلام حنفی، معاون دوم رییس الوزرای طالبان یک روز پیش از آغاز این نشست گفت که مردان از زنان در این نشست نمایندگی می‌کنند.

در "گردهمایی بزرگ علمای افغانستان" که بزرگترین نشست از زمان مسلط شدن طالبان بر افغانستان است، سه نماینده از هر ولسوالی افغانستان شرکت دارند. همچنین شهرها، گروه‌های مذهبی و دیگر نهادها نیز نمایندگانی را برای شرکت در این نشست اعزام کرده اند که مجموع شرکت کنندگان آن به بیش از ۳۰۰۰ نفر می‌رسد.

XS
SM
MD
LG