لینک های دسترسی

Breaking News

علاقه‌مندی دهقانان به کشت گندم به جای کوکنار


زمین زراعتی
زمین زراعتی

شماری از دهقانان در ولایت بدخشان می گویند که امسال محصولات گندم نسبت به خشخاش بیشتر بوده و آنان توانسته‌اند که مفاد خوبی را به دست آورند.

محمد عالم، یک تن از دهقانان در ولایت بدخشان، می گوید که در سال روان خورشیدی تمام زمین‌های زراعتی خود را گندم کشت کرده و این یک "بدیل مناسب به جای کشت کوکنار" بوده است.

او که در این روزها مصروف جمع آوری حاصلات گندم از زمین های زراعتی است به صدای امریکا گفت: "تریاک کشت کردم فایده نکرد. به مردم هم فایده ندارد و به خودم هم. گندم فایده خوب دارد. به خاطر از گندم استفاده می شود که حاصلات خوب دارد. امسال هیچکس تریاک کشت نکرد. "

این دهقان ۶۵ ساله از سایردهقانان می خواهد که به دلیل اضرار کشت کوکنار برای جوانان و خانواده ها به دنبال کشت های بدیل چون گندم، جو و سایر محصولات باشند.

آقای عالم افزود: "تریاک مضر است. مردم را از بین می برد و مال حرام است. هیچ ضرور نیست که تریاک کشت کنند. معتادان زیاد شده است. مردمان از بین رفتند و جوانان خود را از بین بردند."

شماری دهقانان می گویند اگر برنامه های تشویقی و حمایتی از سوی نهادهای د اخلی و خارجی برای آنان در نظر گرفته شود، آنان قادر خواهند شد به جای کوکنار،‌ حبوبات و غله‌جات بکارند. علاوه بر آن، به گفتهٔ این دهقانان، کشت حبوبات و غله‌جات نه تنها نیازمندی های مواد خوراکی بازارهای افغانستان را تامین می کند، بلکه در محو کشت کوکنار و تولید مواد مخدر نیز موثر خواهد بود.

XS
SM
MD
LG