لینک های دسترسی

Breaking News

توت زمینی 'بدیل مناسب برای کشت کوکنار' در بلخ


کشت توت زمینی بدیل مناسب برای دهقانان در بلخ
کشت توت زمینی بدیل مناسب برای دهقانان در بلخ

شماری از دهقانان در ولسوالی دهدادی ولایت بلخ توت زمینی و برخی غله جات را جایگزین کشت کوکنار در زمین های خود ساخته اند.

این دهقانان با توجه به نیازمندی بازارها به میوه و غله‌جات امیدوارند تا از طریق کشت توت زمینی و سایر غله جات، حتا بیشتر از کشت کوکنار منفعت به دست بیاورند.

محمد عمر، یک تن از دهقانانی است که در زمین‌های زراعتی خود توت زمینی کاشته است.

او که در این روزها مصروف جمع آوری حاصلات توت زمینی کشت شده در زمین های خود است، از حکومت و موسسات خواهان توجه جدی برای بدیل کشت کوکنار است.

محمد عمر به صدای امریکا گفت که دهقانان از دولت و موسسات خارجی انتظار دارند تا آنان را در قسمت کشت بدیل کوکنار کمک کنند، زیرا به گفتهٔ او، دهقانان توان خریداری کود کیمیایی را برای زمین های زراعتی شان ندارند.

در کنار توت زمینی، گندم و پنبه نیز اقلامی است که دهقانان زیادی در ولسوالی دهدادی آن را جاگزین کوکنار ساخته اند.

در جریان سال های گذشته،‌ تلاش های زیادی برای ترویج کشت های بدیل مواد مخدر صورت گرفت و در برخی ولایت ها گیاهانی چون زعفران، آلویرا، هینگ و برخی میوه ها و سبزی ها جاگزین مواد مخدر شده اند.

اما نبود بازارهای مناسب برای فروش محصولات زراعتی و قیمت کود کیمیایی سبب شده که دهقانان به کشت و برداشت محصولات کوکنار تمایل پیدا کنند.

افغانستان بزرگترین تولید کننده تریاک در جهان و منبع اصلی هرویین در اروپا و آسیا به شمار می رود. در بیش از ۲۰ سال گذشته، واشنگتن بیش از هشت میلیارد دالر را برای محو کشت کوکنار در افغانستان هزینه کرد، اما کشت و تولید آن همه ساله افزایش یافته است.

بر اساس تخمین دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم ملل متحد، در سال ۲۰۲۱ حدود ۱۷۷ هزار هکتار زمین در افغانستان کوکنار کشت شده بود که از آن تریاک کافی برای تولید ۶۵۰ تن هرویین به دست آمد، درحالی که در سال ۲۰۲۰ تولید هیرویین به ۵۹۰ تن می‌رسید.

دفتر مبارزه با مواد مخدر ملل متحد در تازه ترین گزارش خود گفته است که ارزش کل تولید مخدرات افغانستان در سال ۲۰۲۱ بین ۱.۸ تا ۲.۷ میلیارد دالر بوده است.

طالبان که ۱۵ اگست ۲۰۲۱ قدرت را در افغانستان برای بار دوم به دست گرفتند به تاریخ سوم اپریل (۱۴ حمل) اعلام کردند که پس از این، هیچ‌کسی نمی‌تواند در این کشور کوکنار بکارد.

پس از آنکه ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر گروه طالبان با صدور فرمانی، کشت کوکنار و هرگونۀ مواد نشه‌آور را در سراسر افغانستان به گونۀ "مطلق" ممنوع اعلام کرد، حکومت طالبان کارزاری را برای ریشه‌کن کردن کشت کوکنار آغاز کرده است.

XS
SM
MD
LG