لینک های دسترسی

Breaking News

دوستانم در ۱۲ سالگی معتادم کردند- معتاد


معتاد
معتاد

یکی از معتادان در ولایت تخار می گویند که همنشینی با دوستان بد موجب شده تا در کودکی معتاد شود.

عنایت الله که ۲۲ سال سن دارد و باشندهٔ اصلی ولایت تخار است به صدای امریکا گفت که از سن ۱۲ سالگی مواد مخدر استعمال کرده و خانواده اش او را به دلیل اعتیادش ترک کرده و ایران رفته‌ است.

او به صدای امریکا گفت:"بیش از ۱۰ سال است که معتادم. در شهر کار می‌کردم و همنشینی با دوستان ناباب موجب شد تا معتاد شوم. ابتدا از سگرت و نصوار شروع کردم و سرانجام کار به استعمال چرس و پودر رسید."

او افزود که هرچند در ماه‌های اخیر به آسانی موفق به خرید مواد نمی شود، اما تا زمانیکه از تجارت این پدیده به گونه جدی جلوگیری نشود، بحران اعتیاد ادامه خواهد داشت.

عنایت‌الله که در داخل شهر از زباله دانی‌ها مواد اضافی جمع آوری می‌کند تا پول مواد مخدر را دریابد گفت: "سه بار تداوی شدم. یکبار در کابل ودو بار در تخار. زیاد طول نکشید، یک یا دوماه استعمال نکردم و بعد بازهم شروع کردم."

او علاقمند است تداوی شود، اما گفت که مراکز تدوای معتادان ظرفیت و امکانات لازم برای تداوی معتادان را ندارد.

مرکز ترک اعتیاد در ولایت تخار به دلیل نبود امکانات و تجهیزات از چندین ماه به اینسو از فعالیت باز مانده و داکتران آن بیماران را در صحن شفاخانه فقط توصیه صحی کرده و اضرار مواد مخدر را به آنان بیان می‌کنند.

در زمان جمهوریت ۸۸ مرکز درمان معتادان در سراسر افغانستان وجود داشت که به گفتهٔ مقام های طالبان نزدیک به ۵۰ در صد این مراکز به دلیل کمبود امکانات مالی و دارو مسدود شده اند.

XS
SM
MD
LG