لینک های دسترسی

Breaking News

حکومت امریکا در مورد افغان‌های تازه وارد به گونهٔ درست تحقیقات نکرده است - گزارش 


ریاست تفتیش وزارت امنیت داخلی ایالات متحده در یک گزارش تازه گفته است که ادارهٔ جو بایدن، رییس جمهور امریکا نتوانسته است ده‌ها هزار افغانی را که در جریان ماموریت تخلیهٔ پرهرج و مرج انتقال داده است، به گونهٔ مناسب مورد ارزیابی قرار دهد.

ریاست تفتیش این وزارت گفته است که برخی از شهروندان افغانستان با وجود آنکه به امنیت امریکا مایه خطر پنداشته می‌شوند، اجازه یافته اند در این کشور زیست کنند. اما وزارت امنیت داخلی امریکا این گزارش را رد کرده و گفته است که مفتشین برخی از حقایق کلیدی را به گونهٔ نادرست گزارش داده اند.

در این گزارش آمده است که وزارت امنیت داخلی به شهروندان افغانستان بدون آنکه در مورد آنان معلومات کافی برای ارزیابی و تحقیق داشته باشند، اجازهٔ ورورد به امریکا داده است.

این دفتر گفته است که وزارت امنیت داخلی در ایجاد یک روند معیاری نیز ناکام مانده است؛ روندی که نبود آن سبب به میان آمدن تهدید به امریکایی ها شده است، زیرا برخی از افراد بدون این که اطمینان حاصل گردد که خلافکار نیستند، اجازه ورود به امریکا را یافته اند.

ریاست تفتیش وزارت امنیت داخلی گفته است که ۳۵ شهروند افغانستان بدون این که اجازهٔ پرواز یافته باشند، وارد طیاره‌های شدند که به امریکا پرواز کردند و معلومات بایومتریک ۱۳۰۰ نفر دیگر هیچ ثبت نشده است.

این دفتر دو مثالی از شهروند افغانستان را یادآور شده است که سبب تهدیدات امنیتی شده و هنوز هم اجازه یافته اند به امریکا وارد شوند. یکی از آن افراد یک زندانی بود که طالبان آزادش کرده بودند و فرد دومی را بیروی تحقیقات فدرال امریکا پس از آن شناسایی کرد که به این کشور رسید.

اما وزارت امنیت داخلی امریکا گفته است که تمامی این افراد را به گونهٔ درست طی مراحل کرده است و افرادی که به گونهٔ مثال از آنان یاد شده است با وجود آنکه در آغاز اجازه ورود یافته بودند، پس از ارزیابی مجدد شامل روند خروج شدند.

این وزارت همچنان گفته است که ریاست تفتیش لایه‌های اضافی تحقیقاتی را نادیده گرفته که توسط سایر ادارات انجام شده است.

لوید آستن، وزیر دفاع امریکا در جریان سالروز یک سالگی خروج نیروهای امریکایی از افغانستان گفت که در جریان ماموریت خطرناک تخلیه بیش از ۱۲۴ هزار شهروند افغانستان به بیرون انتقال یافتند و اردو با بیش از ۸۰ هزار شهروند افغانستان در بخش اسکان، غذا و مراقبت‌های صحی کمک کرده است.

با وجود آنکه رییس جمهور بایدن از ماموریت تخلیه دفاع کرده و آنرا یکی از دست‌آورد های نیروهای این کشور می‌خواند این عملیات با هرج و مرج همراه بود و افزون بر آن در جریان روند تخلیه، در اثر حملهٔ انتحاری توسط گروه داعش-خراسان، نزدیک به ۱۷۰ غیر نظامی افغان و ۱۳ سرباز امریکایی در بیرون محوطهٔ میدان هوایی کابل کشته شدند.

در گزارش ریاست تفتیش وزارت امنیت داخلی همچنان آمده است که در جریان صحبت با بیش از ۱۳۰ کارمند یافته است که به دلیل نبود اسناد کافی، کارمندان ادارهٔ گمرکات و محافظت مرزی امریکا و کارمندان وزارت امنیت داخلی بار‌ها تاریخ‌های تولد بیش از ۱۱۰۰۰ تخلیه شده را به گونهٔ تخمینی، اول جنوری، ثبت کرده اند زیرا تنها در مورد سال تولد آنان می‌دانستند.

در این گزارش همچنان آمده است که برخی از تخلیه شدگان نام‌های کامل خود را ارایه نکرده اند و شماری دیگری اسناد مسافرت نامکمل داشته اند.

این دفتر گفته است که از آنجایی که وزارت امنیت داخلی و ادارهٔ گمرکات و محافظت مرزی امریکا به این معلومات دسترسی ندارند، نمی‌توانند مطمین باشند که تخلیه شدگان را به گونهٔ‌ مناسب مورد ارزیابی و تحقیق قرار داده اند.

ریاست تفتیش این وزارت در این گزارش که به گونهٔ مسوده نوشته شده پیشنهاد کرده است که تمامی افغان‌های که در زمان ورود به ایالات متحده اسناد مکمل نداشته اند باید مورد ارزیابی بیشتر قرار گرفته و معلومات در مورد آنان ثبت شود، اما وزارت امنیت داخلی این پیشنهادات را رد کرده است.

این وزارت در مجموع گفته است که اعتماد دارد که "هیچ افغانی به گونهٔ غیرمناسب وارد امریکا نشده است".

جم کرمپکر، افسر ارتباطی وزارت امنیت داخلی در ریاست تفتیش این وزارت گفت که "رهبری عالی وزارت امنیت داخلی نگران است که گزارش تسوید‌شدهٔ دفتر سرمفتش به گونهٔ نادرست تاکید کرده است که وزارت امنیت داخلی نتوانسته است نشان دهد که تمامی شهروندان افغانستان را ارزیابی و تفتیش کرده" در حالی تمامی این کارها صورت گرفته است.

پیش از این، در یک گزارش مشابه ریاست تفتیش وزارت دفاع امریکا در ماه فبروی گفته بود که در میان هزاران شهروند افغانستان که در جریان ماموریت تخلیه به امریکا انتقال یافته اند در حدود ۵۰ نفر آن منحیث افرادی نشانی شده اند که در مورد آنان نگرانی‌های گستردهٔ امنیتی وجود دارد.

این درحالی است که مقامات امریکایی این احتمال را رد نکرده اند که ممکن در میان آنان برخی از اعضای گروه طالبان نیز شامل باشند.

در گزارش ریاست تفتیش وزارت دفاع نیز گفته شده است که ادارات امریکایی از تمامی معلومات موجود برای ارزیابی افغان‌های که تخلیه شده اند استفاده نکرده اند و شماری این افراد می‌توانند خطرات امنیتی بالقوه را متوجه امریکا بسازند.

در این رابطه یک سخنگوی وزارت خارجهٔ ایالات متحده به صدای امریکا گفت: "ما به گونهٔ متداوم از تمام ابزار برای جلوگیری از آنانی به امریکا کار خواهیم گرفت که ممکن تهدیداتی را متوجه جوامع امریکایی کنند."

ادارهٔ جوبایدن در ماه می به هزاران شهروند افغانستان که پس از ۱۵ ماه مارچ وارد امریکا شده اند، اقامت موقت محافظتی را منظور کرد. تحت این برنامه، افغان‌های تخلیه شده برای مدت ۱۸ ماه با خطر اخراج مواجه نخواهد بود و اجازه خواهند داشت به گونهٔ قانونی در حالی در این کشور کار کنند که کار درخواست‌های پناهجویی شان به پیش می‌رود.

با آنهم، بر اساس گزارش اکسیوس، حکومت امریکا یک شهروند افغانستان را در ماه فبروری به دلیل اتهامات جنایی از خاک این کشور اخراج کرد.

XS
SM
MD
LG