لینک های دسترسی

Breaking News

مقام امریکایی: ایالات متحده پالیسی انتقال افغان‌ها به امریکا را بازنگری می‌کند


یک مقام ارشد دولت جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات متحده می‌گوید که انتقال افغان‌ها به ایالات متحده در چارچوب برنامهٔ اقامت موقت بشردوستانه (Humanitarian Parole) را متوقف می‌کند.

این بازنگری پالیسی‌ به دنبال انتقاد برخی قانونگذاران، سازمان‌های پناهجویان و گروه‌های نظامیان بازنشسته از عدم تخلیه به موقع افغان‌های در معرض خطر، صورت می‌گیرد.

این مقام دولتی روز چهارشنبه ۳۱ اگست (نهم سنبله) در مورد تغییرات جدید به خبرنگاران گفت که به جز از چند استثنا، ایالات متحده پذیرش افغان‌ها تحت برنامهٔ اقامت موقت بشردوستانه را متوقف و در عوض پروسه انتقال خانواده‌های شهروندان امریکایی، دارندگان اقامت دایمی امریکا (گرین کارت) و افغان‌های با ویزه ویژه مهاجرتی (SIV) را که در معرض خطر انتقام‌جویی طالبان قرار دارند، تسریع می‌کند.

او افزود: "ما می‌دانیم که اتحاد دوباره خانواده‌ها برای خود افغان‌ها، جوامعی که نگران آنان استند، مدافعان در سرتاسر کشور، گروه‌های نظامیان بازنشسته و همچنین برای ما، یک اولویت واقعاً بالای است."

گروه‌های نظامیان بازنشسته در انتقال افغان‌ها در جریان یک سال گذشته نقش بسیار کلیدی بازی کرده اند.

در جریان عملیات تخلیۀ نظامی از افغانستان - ۱۵ تا ۳۰ اگست ۲۰۲۱ - بیش از ۱۲۵ هزار نفر، عمدتاً شهروندان افغان از آن کشور بیرون شدند که بیشتر از ۹۰ هزار آنان به ایالات متحده منتقل شده اند.

روند خروج ایتلاف بین‌المللی به رهبری ایالات متحده که به تاریخ ۳۰ جولای ۲۰۲۱ آغاز شد، توام با هرج و مرج بود و آخرین نظامی امریکا به تاریخ ۳۰ اگست ۲۰۲۱ افغانستان را ترک کرد. اما دولت بایدن این را بزرگترین عملیات تخلیه در طول تاریخ ایالات متحده خوانده است.

این بازنگری در پالیسی اسکان مجدد به دنبال ماه‌ها گفتگو بین دولت و "ایتلاف تخلیه افغان‌ها" صورت گرفته است. ایتلاف تخلیه افغان‌ها گروه‌هایی را در بر می‌گیرد که انتقال و اسکان مجدد افغان‌ها در ایالات متحده را تسهیل می‌کنند.

شان وان‌دیور، رییس این ایتلاف گفت: "این یک اقدام بزرگ برای ما است." او افزود که دولت باید روند طی مراحل ویزه ویژه مهاجرت را بیشتر بهبود ببخشد و تعداد پروازها را نیز افزایش دهد.

پالیسی بازنگری شده سر از تاریخ اول اکتوبر به اجرا گذاشته می‌شود.

این در حالی است که وزارت خارجهٔ ایالات متحده نیز هفتهٔ گذشته گفت که در تلاش تسریع روند طی مراحل و انتقال افغان‌های در معرض خطر است، اما به دلایل امنیتی جزییات آن را فاش نمی‌کند.

یک سخنگوی این وزارت به صدای امریکا گفت: "ما تلاش می‌کنیم تا راه مصوونی را برای شهروندان ایالات متحده، دارندگان اقامت دایمی امریکا (گرین کارت) ، دارندگان ویزه ویژه مهاجرت و شرکای افغان و اعضای واجد شرایط خانواده‌هایشان که می‌خواهند افغانستان را ترک کنند، تسهیل کنیم."

سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا گفت که آنان منابع خود را برای طی مراحل سریع‌تر اسناد افغان‌های واجد شرایط به ویژه دارندگان ویزه ویژه مهاجرت (SIV) در خارج از امریکا افزایش داده اند. به گفتهٔ او این اقدامات رسیدگی به الزامات مهاجرت و اسکان مجدد را به حداکثر آن می‌رساند.

در تهیه این مطلب از گزارش خبرگزاری رویترز استفاده شده است.
XS
SM
MD
LG