لینک های دسترسی

Breaking News

معراج‌الدین: کمک‌ام کنید تا اعتیاد را ترک کنم و به زندگی عادی برگردم


معتاد
معتاد

معراج الدین، یکی از معتادان در ولایت تخار از حکومت طالبان می‌خواهد زمینه را برای تداوی‌اش فراهم سازد تا دوباره به خانواده و جامعه برگردد و زندگی عادی خود را از سر بگیرد.

معراج الدین به صدای امریکا گفت که چهار سال پیش به دلیل فقر و بیکاری به گونه غیر قانونی به ایران مهاجر شد و در آنجا با تشویق دوستانش به مواد مخدر معتاد شد.

او اضافه کرد که با اصرار خانواده‌اش با یک دختری که هنوز او را ندیده، نامزد شده است و اکنون می‌خواهد تداوی شود و به زندگی عادی برگردد.

او گفت: "باشنده ولسوالی رستاق هستم و ۳۵ سال سن دارم. چهار سال است که مواد استفاده می‌کنم. اول از همین چرس شروع کردم، بعد شیشه و کرستال را شروع کردم. دلیلش هم بیکاری و همنشینی با دوستان بد در ایران بود."

این جوان یک دوره ۴۵ روزه تداوی در مرکز ترک اعتیاد را سپری کرده، اما پس از سه ماه به دلیل نبود فرصت‌های کاری استعمال مواد مخدر را از سرگرفت.

او از حکومت محلی تخار خواست که زمینه تداوی او و سایر معتادان را فراهم سازد: "می خواهم تداوی شوم پس به زنده گی عادی خود برگردم. در جامعه باید شریک باشم."

مرکز ترک اعتیاد در ولایت تخار به دلیل نبود امکانات و تجهیزات از چندین ماه به اینسو از فعالیت باز مانده و داکتران آن بیماران را در صحن شفاخانه فقط توصیه صحی کرده و اضرار مواد مخدر را به آنان بیان می‌کنند.

در زمان جمهوریت ۸۸ مرکز درمان معتادان در سراسر افغانستان وجود داشت که به گفتهٔ مقام های طالبان نزدیک به ۵۰ در صد این مراکز به دلیل کمبود امکانات مالی و دارو مسدود شده اند.

XS
SM
MD
LG