لینک های دسترسی

Breaking News

دولت امریکا برای اسکان مجدد مهاجرین افغان از شهروندان خود کمک می‌خواهد 


زمانی که در حدود ۸۰هزار افغان به ایالات متحده رسیدند، ادارات اسکان مجدد مهاجرین در این کشور تحت فشار قرار گرفت، اداراتی که در پی تصمیم دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین امریکا برای پذیرفتن مهاجرین کمتر کارمندان خود را از دست داده بودند و هنوز هم تلاش دارند کارمندان بیشتر استخدام کرده و دفاتر خود را بازگشایی کنند.

از این رو، وزارت خارجۀ ایالات متحده در همکاری با سازمان‌های بشری از امریکایی‌های عام خواسته است تا این خالیگاه را پر کنند. همسایه‌ها، همکاران‌، گروه‌های دینی‌ و دوستان همه در حلقات مختلف گردهم آمده و مهاجرین افغان را در جوامع خود در بخش اسکان مجدد کمک کنند.

این همه افراد پول جمع می‌کنند تا به مهاجرین تازه وارد خانه به کرایه بگیرند؛ در باز کردن حساب بانکی، پیدا کردن نزدیک‌ترین مسجد، مغازه‌های مواد خواکی حلال و شامل ساختن کودکان آنان در مکتب کمک می‌کنند.

پس خروج نیروهای امریکایی از افغانستان در سال ۲۰۲۱، برنامۀ مسما به حلقۀ حامی برای افغان‌ها بیش از ۶۰۰ مهاجر افغان را در آغاز زندگی جدید کمک کرده است.

اکنون ادارۀ جو بایدن، رییس جمهور امریکا، می‌خواهد این تجربه را به یک برنامۀ حمایت خصوصی مبدل کند و از سازمان‌های ذیدخل می‌خواهد تا در همکاری با همدیگر یک برنامۀ آزمایشی را تا اخیر سال جاری راه اندازی کنند.

یک نمایندۀ وزارت خارجۀ امریکا به اسوشیتدپرس گفته است که در نظر است این برنامۀ آزمایشی یک عنصر پایدار اسکان مجدد مهاجرین در ایالات متحده باشد.

تحت برنامۀ حلقۀ حامی برای افغان‌ها، سوابق اشتراک کنندگان ارزیابی شده، آموزش‌ دریافت کرده و یک طرح سه ماهه برای شان ایجاد می‌شود. هر گروه باید برای هر مهاجر حد اقل ۲۲۷۵ دالر جمع آوری کند. حکومت ایالات متحده نیز برای اداراتی که با مهاجرین کار می‌کنند همین مقدار پول برای هر مهاجر تازه وارد پرداخت می‌کند.

محمد ولیزاده، که با خانواده‌اش از کابل به امریکا آمده است، گفت که پنج روز پس از آن که با یک حلقۀ حامی ارتباط داده شد، با خانواده‌اش به یک خانه‌ای انتقال یافت که همه اشیای ضروری در آن وجود داشت.

او افزود که در کنار این به او کرایۀ ۱۰ ماهه و یک موتر نیز داده شد و یک نفر نیز همه روزه از او و خانواده‌اش احوال می‌گیرد.

کرستا کارتسن، رییس یکی از برنامه‌های مهاجرت گفت که بدون حمایت خصوصی، منابع گسترده و حسن نیت جوامع، انجام این همه غیر ممکن بود.

با مهاجرین اوکراینی نیز تحت برنامه‌های مشابه کمک صورت می‌گیرد.

XS
SM
MD
LG