لینک های دسترسی

Breaking News

بایدن: در صورت حملۀ چین از تایوان دفاع خواهیم کرد 


جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده
جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، گفته است که در صورت حملۀ چین بر تایوان، نیروهای امریکایی از این جزیره دفاع خواهند کرد.

این اظهارات صریح آقای بایدن سبب خشم چین شده و بیجینگ گفته است که اظهارات مانند این پیام نادرست به آنانی می‌فرستد که خواهان استقلال تایوان اند.

رییس جمهور بایدن در مصاحبه با شبکۀ تلویزیونی سی بی اس امریکا که روز گذشته نشر شد در پاسخ به یک پرسش گفت که "بلی در صورت حملۀ بی‌سابقه" نیروهای امریکایی از تایوان دفاع خواهند کرد.

کانگرس ایالات متحده در اپریل ۱۹۷۹ میلادی قانونی را زیر نام "قانون تایوان" تصویب کرد. بر اساس این قانون،‌ امریکا استقلال تایوان را به رسمیت نمی‌شناسد، اما متعهد است تا آن جزیره را در زمینۀ دفاع از خود کمک کند.

با تداوم فشار نظامی چین بر تایوان، یک کمیتهٔ مجلس سنای کانگرس ایالات متحده روز چهارشنبه ۱۴ سپتمبر (۲۳ سنبله) لایحه‌ای را تصویب کرد که به گونهٔ قابل ملاحظه حمایت نظامی امریکا از تایوان را افزایش می‌دهد.

براساس این لایحه، افزون بر افزایش حمایت نظامی، تایوان میلیاردها دالر کمک امنیتی اضافی نیز بدست خواهد آورد.

با آنهم، یک سخنگوی قصر سفید گفته است که سیاست امریکا در مورد تایوان تغییر نکرده است.

در واکنش به اظهارات تازۀ آقای بایدن، وزارت خارجۀ چین گفت که بیجینگ از آن "قویاً ناراض و قطعاً مخالفش است."

ماو نینگ، سخنگوی وزارت خارجۀ چین، گفت که بیجینگ حق دارد برای مبارزه با جدایی طلبی از هر گونه اقدام لازم کار بگیرد.

او افزود: "ما مایل استیم تا برای الحاق مجدد صلح آمیز [تایوان] تلاش های نهایی به خرج دهیم. در عین حال، هیچ گونه فعالیت در بخش جدایی طلبی را تحمل نخواهیم کرد."

اما وزارت خارجۀ تایوان از رییس جمهور بایدن برای تصریح مجدد تعهد امنیتی با این کشور سپاسگزاری کرده است.

این وزارت با نشر اعلامیه‌ای گفته است که تایوان به قابلیت‌های دفاع خودی خویش ادامه خواهد داد و مشارکت نزدیک امنیتی با امریکا را عمیق خواهد ساخت.

XS
SM
MD
LG