لینک های دسترسی

Breaking News

قانونگذاران امریکایی در پی تقویت روابط امریکا و تایوان اند


با تداوم فشار نظامی چین بر تایوان، یک کمیتهٔ مجلس سنای کانگرس ایالات متحده روز چهارشنبه ۱۴ سپتمبر (۲۳ سنبله) لایحه‌ای را تصویب کرد که به گونهٔ قابل ملاحظه حمایت نظامی امریکا از تایوان را افزایش می‌دهد.

کمیتهٔ روابط خارجی سنای امریکا "قانون پالیسی تایوان ۲۰۲۲ " را باوجود نگرانی بعضی مقامات ادارهٔ جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده و خشم بیجینگ، با ۱۷ رای موافق و پنج رای مخالف تصویب کرد.

براساس این لایحه، افزون بر افزایش حمایت نظامی، تایوان میلیاردها دالر کمک امنیتی اضافی نیز بدست خواهد آورد.

حمایت قوی دو حزبی در کانگرس امریکا نشانهٔ آشکاری از حمایت جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها از تغییر سیاست ایالات متحده در قبال تایوان و برخورد با تایوان به عنوان متحد اصلی غیرناتو می‌باشد.

حامیان مالی این قانون می‌گویند که این لایحه جامع ترین تغییر در ساختار سیاسی ایالات متحده در قبال این جزیره از زمان تصویب "قانون تایوان" در سال ۱۹۷۹ می‌باشد.

کانگرس ایالات متحده در اپریل ۱۹۷۹ میلادی قانونی را زیر نام "قانون تایوان" تصویب کرد. بر اساس این قانون،‌ امریکا استقلال تایوان را به رسمیت نمی‌شناسد، اما متعهد است تا آن جزیره را در زمینۀ دفاع از خود کمک کند.

باب منندز، رییس دموکرات کمیتهٔ روابط خارجی سنای امریکا ضمن تاکید بر اینکه ایالات متحده به دنبال جنگ یا تشدید تنش با بیجینگ نیست، گفت: "ما باید در مورد آنچه با آن روبرو هستیم، دید شفاف داشته باشیم."

جیم ریش، سناتور ارشد جمهوری‌خواه کمیتهٔ روابط خارجی سنا گفت: "اگر می‌خواهیم مطمین شویم که تایوان توانایی جنگی دارد، باید هم اکنون اقدام کنیم."

این لایحه در طی چهار سال ۴.۵ میلیارد دالر کمک امنیتی به تایوان فراهم کرده و از مشارکت آن در سازمان‌های بین المللی حمایت می‌کند.

این قانون همچنین در صورتیکه چین خصومت را در تنگه تایوان افزایش دهد، شامل تحریم‌های گسترده‌ علیه چین است.

هنگامی که این لایحه در ماه جون پیشنهاد شد با واکنش جدی چین مواجه شد. بیجینگ گفت که اگر واشنگتن برخلاف منافع چین اقدام کند، چین "مجبور به اتخاذ اقدامات قاطعانهٔ متقابل " خواهد شد.

تصویب لایحه در این کمیته راه را برای رای گیری در مجلس عمومی سنا هموار کرد، اما تاکنون زمانی برای آن تعیین نشده است. افزون بر آن، برای اینکه این لایحه به قانون مبدل شود باید در مجلس نمایندگان کانگرس امریکا تصویب و توسط رییس جمهور بایدن توشیح شود.

قصر سفید روز سه شنبه گفت که در حال مذاکره با اعضای کانگرس در مورد چگونگی تغییر لایحه است تا اطمینان حاصل شود که سیاست دیرینهٔ ایالات متحده در قبال تایوان که موثر بوده تغییر نکند.

تایوان و چین در سال ۱۹۴۹ پس از یک جنگ داخلی از هم جدا شدند و نیروهای ملی‌گرای شکست خورده به تایوان فرار کردند و در آنجا حکومتی را ایجاد کردند که بعد‌ها به یک دموکراسی پر جنب و جوش تبدیل شد.

XS
SM
MD
LG