لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان وبسایت‌های هشت صبح و زاویه نیوز را بستند؛ نی: تجدید نظر کنید  


وزارت مخابرات و تکنالوژی حکومت طالبان گفته اند که وبسایت‌های روزنامۀ هشت صبح و شبکۀ خبری زاویه را مسدود کرده است.

عنایت الله الکوزی، سخنگوی این وزارت، گفته است که این رسانه‌ها "علیه رهبران امارت اسلامی اتهامات دروغین می‌بستند و خبرها و گزارش‌های غیرمتوازن و کاذب را نشر می‌کردند."

این وزارت در این خصوص معلومات بیشتر ارایه نکرده، اما گفته است که بر اساس "یک تصمیم" وبسایت‌های این رسانه‌ها مسدود شده اند.

مسوولین زاویه نیوز این اقدام حکومت طالبان را "خلاف آزادی بیان" خوانده و گفته است که منحیث یک رسانۀ بی‌طرف همیشه تلاش کرده است از سراسر افغانستان صدای مردم را بلند کند و مظالم جاری بر آنان را بازتاب دهد.

این رسانه گفته است که با دامنۀ جدید انترنتی (.com) به نشرات خویش ادامه خواهد داد، زیرا طالبان دامنۀ انترنتی (.af) را برای این رسانه مسدود کرده اند.

زاویه با نشر اعلامیه‌ای گفته است که پس از ورود طالبان به کابل، شبکۀ حقانی به دفتر این رسانه هجوم برده و کنترول وبسایت و صحفات اجتماعی این رسانه به دست گرفتند و از آن برای شایعه‌پراگنی استفاده کردند، اما سپس کنترول آنرا از دست دادند.

روزنامۀ هشت صبح با تایید این خبر گفته است که وبسایت خود را با استفاده از دامنۀ جدید انترنتی دوباره فعال کرده است.

در واکنش به این اقدام طالبان، دفتر حمایت از رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) با نشر اعلامیه‌ای از حکومت طالبان خواسته است تا در این مورد تجدید نظر کند.

نی گفته است که بر اساس قانون رسانه‌های همگانی "چنین رفتار، محدودیت و سانسور بر امور نشراتی رسانه‌ها پنداشته می شود."

نی خطاب به مسوولین طالبان گفته است که اگر این رسانه‌ها مرتکب تخطی نشراتی شده اند، باید در مورد آن به صورت رسمی به نشانی کمیسیون بررسی تخلفات و شکایات رسانه‌ای شکایت درج گردد.

پیش از این، دیدبان حقوق بشر گفته بود که مقام‌های طالبان رسانه‌ها را به گونهٔ گسترده سانسور کرده و در مقابل خبرنگاران از خشونت کار گرفته اند.

این نهاد روز دوشنبه هفتم مارچ (۱۶ حوت) با نشر گزارشی گفت که خبرنگاران در ولایات با تهدید، بازداشت و لت و کوب طالبان مواجه بوده و ناگزیر دست به خود سانسوری زده اند.

این در حالی است که وزارت امر به معروف و نهی از منکر، جلب و جذب و سمع شکایات گروه طالبان در ماه ستمبر سال گذشته یک سلسله مقررات نشراتی را برای رسانه‌های تصویری افغانستان اعلام کرد.

بر اساس این مقررات، رسانه‌های تلویزیونی نباید فلم‌هایی را نشر کنند که "خلاف اصول شرعی و ارزش‌های افغانی" بوده و نیز نشر فلم‌های داخلی و خارجی که در آن "فرهنگ و عنعنات بیگانگان" بازتاب یافته و سبب "بد اخلاقی" در اجتماع می‌شود، منع قرار داده شده است.

طالبان همچنین دستور داده اند که برنامه‌های "طنزی و تفریحی" تلویزیون‌ها نباید به گونه‌ای تهیه شود که در آن به کسی "تحقیر و اهانت" شده باشد. همچنین نشر سریال‌هایی که در آن به "شعایر دینی یا کرامت انسانی" اهانت شده باشد، منع شده است.

سازمان گزارشگران بدون مرز و انجمن ژورنالیستان آزاد افغانستان سال گذشت گزارش داده بودند که با مسلط شدن طالبان بر این کشور، فعالیت ۴۰ درصد رسانه‌ها در افغانستان متوقف شده است.

XS
SM
MD
LG