لینک های دسترسی

Breaking News

یک سال سلطۀ طالبان بر افغانستان: 'بیش از نصف خبرنگاران شغل خود را از دست داده‌‌اند'


سازمان گزارشگران بدون مرز (RSF) می‌گوید که پس از به قدرت رسیدن طالبان بر افغانستان، هزاران خبرنگار افغان شغل خود را در این کشور از دست داده و در این مدت صدها رسانه از فعالیت باز مانده اند.

این سازمان ناوقت روز پنجشنبه ۱۱ اگست (۲۰ اسد) گفت که در این مدت، از میان ۱۱هزار و ۸۵۷ خبرنگار و کارمند رسانه‌ای، تنها چهار هزار و ۷۵۹ نفر در کار خود باقی مانده اند.

در این گزارش آمده است که در حال حاضر، در ۱۱ ولایت افغانستان هیچ زن خبرنگار وجود ندارد. سازمان گزارشگران بدون مرز بحران اقتصادی و سرکوب آزادی رسانه‌ها توسط طالبان را از عوامل عمدۀ این مشکل عنوان کرده و گفته است که از هر چهار خبرنگار حرفه‌ای، سه تن آنان کار خود را از دست داده‌ اند.

به گفتۀ این سازمان زنان خبرنگار قربانیان اصلی محدودیت‌ها پس از حاکمیت طالبان در این بخش بوده و در حال حاضر، بیش از ۷۶ درصد آنان کارهای خود را از دست دادند.

بر اساس این گزارش، اکنون در ولایات بادغیس، هلمند، دایکندی، غزنی، میدان وردک، نیمروز، نورستان، پکتیا، پکتیکا، سمنگان و زابل هیچ خبرنگار زن وجود ندارد و از میان دوهزار و ۷۵۶ خبرنگار و کارمند رسانه‌ای زن، تنها ۶۵۶ نفر در رسانه‌های این کشور باقی مانده است. به گفتۀ این سازمان حدود ۸۵ درصد این زنان در کابل مصروف کار استند.

کریستف دولوار، یکی از مسوولان سازمان گزارشگران بدون مرز، گفت: "در افغانستان یک فاجعه واقعی رخ داده است. روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها در زیر فشار مقرره‌های ناعادلانه که آزادی رسانه‌ها را محدود و راه را برای سرکوب و ستم باز می‌کند، [قرار دارند]."

او از مقامات طالبان خواسته است که باید متعهد شوند تا به خشونت‌ها و فشارهای که کارمندان‌ رسانه‌ها متحمل می‌شوند، پایان یابد و آنان بتوانند بدون نگرانی به کار خود ادامه دهند.

توقف فعالیت رسانه‌ها

سازمان گزارشگران بدون مرز می‎‌گوید یافته‌‌های آنان نشان می‌دهد که در حدود یک سال گذشته، ۲۱۹ رسانه‌ای چاپی، صوتی و تصویری در این کشور از فعالیت باز مانده است.

به گفتۀ این سازمان، پیش از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، ۵۴۷ رسانه وجود داشت که در حال حاضر، تنها ۳۲۸ رسانه فعالیت در این کشور فعال است.

در گزارش آمده است که بیشتر این رسانه‌ها در ولایات، کابل، بلخ، بامیان، پنجشیر، پروان، تخار، هرات و فاریاب از فعالیت باز مانده اند. به گفتۀ این سازمان، از میان ۱۳۳ رسانه‌ در کابل، اکنون ۶۹ رسانه فعالیت دارد.

بر اساس معلومات این سازمان در جریان یک سال گذشته، چهار رسانه تازه تاسیس شده به فعالیت خود در این کشور آغاز کرده است.

توقیف خودسرانۀ خبرنگاران

سازمان گزارشگران بدون مرز از اعمال محدودیت‌ها بر رسانه‌ها و بازداشت خودسرانۀ خبرنگاران توسط طالبان در جریان یک سال گذشته ابراز نگرانی کرده و گفته است که بیشتر این توقیف‌ها توسط "ادارۀ استخبارات" این گروه صورت گرفته است.

بر اساس این گزارش، در این مدت دست‌کم، ۸۰ خبرنگار و کارمند رسانه‌ای از سوی طالبان بازداشت شده اند که در حال حاضر نیز، سه خبرنگار در قید این گروه قرار دارند.

این سازمان تاکید کرده است که در جریان یک سال گذشته، بیش از ۳۰ مورد خشونت و لت و کوب خبرنگاران را ثبت کرده است که بیشتر این موارد از سوی افراد طالبان صورت گرفته است.

این در حالی است که روز گذشته کمیتۀ حفاظت از خبرنگاران در آستانهٔ یک سالگی سلطهٔ طالبان بر افغانستان، با نشر گزارشی گفت که وضعیت آزادی مطبوعات در جریان سال گذشته به خاطر سانسور، بازداشت‌ها، تهدیدات و محدودیت‌ها همواره بدتر شده و خبرگزاری‌های افغانستان در تلاش زنده ماندن استند.

در این گزارش که روز پنجشنبه ۱۱ اگست (۲۰ اسد) زیر نام "بحران رسانه‌های افغانستان" به نشر رسید، کار حیاتی و دشوار خبرنگاران که در افغانستان باقی مانده اند و خبرنگارانی که در تبعید به سر می‌برند، نیز بازتاب داده شده است.

جودی گینزبرگ، رییس کمیتۀ حفاظت از خبرنگاران، گفت: "اقدامات طالبان برای سرکوب رسانه‌ها تاثیر مخربی دارد. اقدامات محدودکننده‌ای که خبرنگاران زن را هدف قرار می‌دهند، تلاشی برای حذف زنان از زندگی عامه است."

XS
SM
MD
LG