لینک های دسترسی

Breaking News

کمیتهٔ‌ حفاظت از ژورنالستان: خبرنگاران افغان برای بقا تلاش می‌کنند


کمیتۀ حفاظت از خبرنگاران در آستانهٔ یک سالگی سلطهٔ طالبان بر افغانستان، با نشر گزارشی گفته است که وضعیت آزادی مطبوعات در جریان سال گذشته به خاطر سانسور، بازداشت‌ها، تهدیدات و محدودیت‌ها همواره بدتر شده و خبرگزاری‌های افغانستان در تلاش زنده ماندن استند.

در این گزارش که روز پنجشنبه ۱۱ اگست (۲۰ اسد) زیر نام "بحران رسانه‌های افغانستان" به نشر رسید، کار حیاتی و دشوار خبرنگاران که در افغانستان باقی مانده اند و خبرنگارانی که در تبعید به سر می‌برند، نیز بازتاب داده شده است.

جودی گینزبرگ، رییس کمیتۀ حفاظت از خبرنگاران گفت: "اقدامات طالبان برای سرکوب رسانه‌ها تاثیر مخربی دارد. اقدامات محدودکننده‌ای که خبرنگاران زن را هدف قرار می‌دهند، تلاشی برای حذف زنان از زندگی عامه است."

او افزود: "ژورنالستان که در افغانستان باقی مانده اند و جامعهٔ وسیع از کارمندان رسانه‌ای که در تبعید به سر می‌برند، مصمم اند که به گزارش‌دهی ادامه دهند، اما آنان نباید در غلبه بر این موانع تنها رها شوند. طالبان باید بخاطر تغییر مسیر و توقف تهاجم بر مطبوعات آزاد، با فشارهای بین المللی قابل توجهی مواجه شوند."

گزارش کمیتهٔ حفاظت از خبرنگاران که براساس مصاحبه‌ها با طیف وسیعی از خبرنگاران و مدیران رسانه‌های افغان تهیه شده، بازداشت‌های خودسرانه، حملات و تهدیدهای طالبان علیه خبرنگاران و ترس و خودسانسوری ناشی از این اقدامات جدید را مستند می‌کند.

براساس این گزارش، شمار زیادی از روزنامه‌ها، رادیوها و سایر منابع خبری سال گذشته مسدود شده و تعداد خبرنگاران زن نیز به شدت کاهش یافته است. تلاش طالبان برای حذف زنان از زندگی روزمره سبب شده تا واقعیت‌های زندگی‌آنان مستند نشده و ناشنیده باقی بماند.

استیفن بتلر، مشاور ارشد کمیتهٔ حفاظت از خبرنگاران و یکی از نویسندگان این گزارش گفت: "خبرنگاران افغان از یک وضعیت خطرناکی عبور می‌کنند زیرا هراس از طالبان و اقتصاد به شدت رو به زوال کشور ضربهٔ مضاعفی به رسانه‌ها وارد کرده است."

او افزود: "طالبان باید به تعهدات نخستین خود پابند باشند و به خبرنگاران مستقل اجازه دهند آزادانه و مصوون گزارش دهند."

کمیته حفاظت از خبرنگران از کشورهای خارجی خواسته است تا زمینهٔ‌ اسکان مجدد را برای خبرنگاران در معرض خطر و کمک‌های بشردوستانه و فنی را به خبرنگارانی که در افغانستان باقی مانده اند فراهم کنند.

در گزارش از طالبان خواسته شده تا دخالت و نظارت ریاست عمومی امنیت ملی طالبان بر رسانه‌ها را متوقف کنند و به نهاد‌های مدنی اجازه دهند تا بر این سکتور نظارت کند.

کمیته حفاظت از خبرنگاران گفته است که باید فشار بالای طالبان وارد شود تا به تعهدات خود عمل کنند و گزارش‌دهی آزاد، مستقل و بدون ترس از انتقامجوی، تضمین شود.

XS
SM
MD
LG