لینک های دسترسی

Breaking News

زندگی معتادان باید درس عبرت برای جوانان باشد- معتاد


معتاد
معتاد

جان‌آقا، یک تن از باشندگان شهر تالقان ولایت تخار می‌گوید که جوانان باید از وضعیت زندگی او و معتادان درس عبرت گرفته و به سمت مخدرات نروند.

او به صدای امریکا گفت که ۱۲ سال پیش از سوی مالک کار خود در شهر تالقان برای کاهش درد به استعمال مواد مخدر ترغیب شده است.

این معتاد ۳۲ ساله داستان معتاد شدنش را این‌گونه روایت می‌کند: "در یک نانوایی کار می‌کردم، وقتی که مریض شدم برای کاهش درد مالک کار استعمال مواد را پیشنهاد کرد. تعریف کرد و کشیدم. بار اول درد وجودم را آرام ساخت و میده میده یک ماه برایم مواد داد. آن زمان پول مزد کارم را نداد و گفت که پولت را مواد دود کردی."

جان‌آقا که از سوی خانواده اش ترک شده است، شب و روز خود را در مخروبه‌های شهر تالقان سپری می کند. او روزانه به جمع آوری مواد قابل بازیافت از زباله‌ها پرداخته و با فروش آن پول خرید مواد مخدر را به دست می‌آورد.

او از مسوولان می‌خواهد که در زمینۀ درمانش کمک کنند. او گفت: "تا هنوز تداوی نشده ام. علاقه دارم که تداوی شوم. برادران همه از نزدم رفته اند و اگر جور شوم دوباره می‌خواهند که به خانه بروم. خواستم همین است که مردم از من پند بگیرند. حالت ما را ببینند و از این مواد استعمال نکنند."

بر بنیاد گفته های مسوولان در ولایت تخار، حدود ۸۰۰ تن معتاد در این ولایت وجود دارند. فعالیت تنها مرکز ترک اعتیاد در ولایت تخار به دلیل قطع کمک های بین المللی از چندین ماه به اینسو متوقف است؛ اما به تازگی یک نهاد کمک رسان داخلی در این ولایت شماری از معتادان را زیر درمان قرار داده است.

XS
SM
MD
LG