لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان وضع محدودیت صدور ویزه به مقام‌های این گروه توسط امریکا را محکوم کرد


طالبان با نشر اعلامیه‌ای تصمیم ایالات متحده مبنی برمحدودیت صدور ویزه بر مقام‌های این گروه را محکوم کرده و گفته است که امریکا این اقدام را از روی دلسوزی با مردم افغانستان نه بلکه برای رسیدن به اهداف خود بهانه‌جویی می‌کند.

در اعلامیهٔ طالبان که روز جمعه ۱۴ اکتوبر (۲۲ میزان) در تویتر ذبیح الله مجاهد، سخنگوی این گروه نشر شد، آمده است که افغانستان یک کشور مستقل و متعهد به ارزش‌های دینی و فرهنگی خود است و برای ادارهٔ نظام اصول‌های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و تعلیمی خود را دارد و به هیچ کس اجازه نمی‌دهد که در بخشی از نظام دخالت کند.

انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده، روز سه شنبه ۱۱ اکتوبر (۱۹ میزان) بر آنعده از مقام‌های کنونی و پیشین طالبان محدودیت صدور ویزهٔ امریکا را وضع کرد که به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم زنان و دختران را در افغانستان سرکوب کرده اند.

وزارت خارجهٔ امریکا به صورت اخص گفته است افرادیکه مانع رفتن و یا وضع محدودیت دختران به مکاتب متوسطه و بالاتر از آن می شوند، مانع مشارکت کامل زنان در محل کار و یا انتخاب شغل آنان می شوند، مانع جنبش زنان می شوند و یا مانع آزادی بیان و حریم خصوصی آنان می شوند، شامل وضع این محدودیت می شوند.

در اعلامیهٔ طالبان آمده است: "قسمیکه امارت اسلامی افغانستان در موضوعات داخلی هیچ کشوری دیگری مداخله نمی‌کند از تمام کشورهای دور و نزدیک عین تعامل را حق خود می‌پندارد و از آنها چنین توقع دارد. امریکا از روی دلسوزی با مردم افغانستان نه بلکه بخاطر اهداف دیگر بهانه‌جویی می‌کند."‌

بر اساس اعلامیهٔ وزارت خارجهٔ ایالات متحده، باوجودیکه طالبان اطمینان داده اند به حقوق بشر همه افغان‌ها احترام می‌گذارند،‌ آنان فرامین و پالیسی‌های را صادر و اجرا کرده اند که مانع مشارکت کامل زنان در زندگی اجتماعی-به شمول دسترسی به مکاتب متوسطه و کار در صنایع مختلف- می شود.

به اساس اعلامیهٔ وزارت خارجه امریکا، در بیش از یکسال گذشته، افغانستان یگانه کشوری در جهان است که مانع رفتن دختران بالاتر از صنف ششم به مکتب شده و تا حالا نشانه‌ای وجود ندارد که چه زمانی آنان به مکتب برخواهند گشت.

وزارت خارجهٔ ایالا ت متحده از سایر حکومت‌ها نیز خواسته است تا اقدام مشابه را در مقابل این مقام‌های طالبان روی دست بگیرند.

در همین حال هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان در یک پیام صوتی که روز پنجشنبه ۱۳ اکتوبر در صفحه تویتر ذبیح الله مجاهد به نشر رسید، می‌گوید که تمام لوایح و قوانین وزارت‌خانه‌ها که در ۲۰ سال گذشته ساخته شده را با جمعی از علما بررسی خواهند کرد و قوانین و احکامی را که غیر شرعی باشند، لغو خواهند شد.

رهبر طالبان در این پیام گفته است: "امید داریم که در آینده یک نظام صد در صد اسلامی داشته باشیم...به شما اطمینان می‌دهم، مقررات و لوایح تمام وزارت‌هایی که در ۲۰ سال گذشته در دوران کرزی و اشرف غنی ساخته شده‌اند را در اختیار علما قرار می‌دهم که از نظر بگذرانیم. آن مواردی که شرعی نباشد، به نفع مردم نباشد و احکام ظالمانه باشد، آن را لغو می‌کنیم. نظام خالص شرعی می‌سازیم."

او در ادامه می‌افزاید که حتا اگر فشار زیادی هم بر آنها وارد شود موارد غیر شرعی را اجازه نخواهند داد و در چارچوب شریعت و برای منافع مردم با جهان تعامل خواهند کرد.

در حالی که طالبان از سوی جامعه جهانی و همچنین برخی چهره‌های داخلی در زمینه بازگشایی مکاتب متوسطه و لیسهٔ دخترانه تحت فشار جدی قرار دارند، اما رهبر این گروه در این پیام صوتی به بازگشایی مکاتب دخترانه و اینکه آیا آن مطابق شریعت است یا خیر، هیچ گونهٔ اشاره‌ای نکرده است.

XS
SM
MD
LG