لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا بر مقام‌های طالبان محدودیت ویزه وضع کرد


انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده، روز سه شنبه ۱۱ اکتوبر (۱۹ میزان) بر آنعده از مقام‌های کنونی و پیشین طالبان محدودیت صدور ویزهٔ امریکا را وضع کرد که به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم زنان و دختران را در افغانستان سرکوب کرده اند.

وزارت خارجهٔ امریکا با نشر اعلامیه‌ای از قول بلینکن نوشته است که وضع محدودیت صدور ویزه شامل همه مقام‌های کنونی و پیشین طالبان، گروه‌های مسلح غیرحکومتی و سایر افرادی می شود که از طریق پالیسی‌های سختگیرانه و خشونت آمیز مسوول و یا شریک سرکوب زنان و دختران در افغانستان بوده اند. بلینکن این محدودیت را در روز جهانی دختر اعلام کرد.

وزارت خارجهٔ امریکا به صورت اخص گفته است افرادیکه مانع رفتن و یا وضع محدودیت دختران به مکاتب متوسطه و بالاتر از آن می شوند، مانع مشارکت کامل زنان در محل کار و یا انتخاب شغل آنان می شوند، مانع جنبش زنان می شوند و یا مانع آزادی بیان و حریم خصوصی آنان می شوند، شامل وضع این محدودیت می شوند.

بر اساس این اعلامیه، آنعده از مقام‌های طالبان که زنان، دختران و یا اعضای خانواده‌های آنان را به خاطر عدم رعایت پالیسی‌های تبعیض آمیز مورد خشونت و آزار و اذیت قرار می دهند و یا آنان را غیرمنصفانه توقیف می‌کنند، نیز با وضع محدودیت صدور ویزهٔ امریکا مواجه استند.

وزارت خارجهٔ ایالات متحده گفته است که اعضای خانوادهٔ نزدیک این مقام‌های طالبان نیز با محدودیت صدور ویزهٔ امریکا مواجه می شوند.

بلینکن در یک تویت نیز گفته است که "ایالات متحده بر آنعده از افراد تعزیرات وضع می کند که زنان و دختران را در افغانستان سرکوب می کنند. ما فشار خود را بر طالبان و سایرین ادامه می‌دهیم تا آنان به حقوق بشر و آزادی‌های اساسی—به شمول حق تحصیل —برای همه افغان‌ها به شمول زنان و دختران، احترام بگذارند."


رینا امیری، نمایندۀ وزارت خارجۀ ایالات متحده در امور زنان و حقوق بشر در افغانستان،‌ با باز نشر تویت بلینکن، در صفحهٔ تویتر رسمی‌اش نوشته است که "طالبان باید توجه داشته باشند: بدون احترام به حقوق همه افغان ها، به ویژه حق تحصیل دختران، هیچ راهی برای جلو رفتن و تبدیل شدن به یک عضو مشروع جامعه بین المللی وجود ندارد. این اساس هر گونه پیشرفت در افغانستان است."


بر اساس اعلامیهٔ وزارت خارجهٔ ایالات متحده، باوجودیکه طالبان اطمینان داده اند به حقوق بشر همه افغان‌ها احترام می‌گذارند،‌ آنان فرامین و پالیسی‌های را صادر و اجرا کرده اند که مانع مشارکت کامل زنان در زندگی اجتماعی-به شمول دسترسی به مکاتب متوسطه و کار در صنایع مختلف- می شود.

به اساس اعلامیهٔ وزارت خارجه امریکا، در بیش از یکسال گذشته، افغانستان یگانه کشوری در جهان است که مانع رفتن دختران بالاتر از صنف ششم به مکتب شده و تا حالا نشانه‌ای وجود ندارد که چه زمانی آنان به مکتب برخواهند گشت.

وزارت خارجهٔ ایالا ت متحده از سایر حکومت‌ها نیز خواسته است تا اقدام مشابه را در مقابل این مقام‌های طالبان روی دست بگیرند.

وزارت خارجۀ طالبان این اقدام ایالات متحده را "مانع پیشرفت روابط دوجانبه" شده و تاثیر منفی بر آن برجا خواهد شد.

عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجۀ طالبان در تویتر نگاشته است که "نکات مورد اختلاف باید از مجاری دپلوماتیک حل شود و بر چنین فیصله ها که به سود روابط دو جانبه نیست، غور مجدد شود."

در همین حال، انتونیو گوتیرش، منشی عمومی ملل متحد، بار دیگر از محرومیت دختران به آموزش و ادامۀ محدودیت‌ها بر آنان در افغانستان ابراز نگرانی کرده است.

گوتیرش روز سه‌شنبه ۱۱ اکتوبر (۱۹ میزان) به مناسبت روز جهانی دختر گفته است: "من از ادامۀ محرومیت دختران از مکتب در افغانستان بسیار نگران استم. این برای دختران و کشوری که به شدت به انرژی و مشارکت آنان نیاز دارد، آسیب جدی خواهد رساند."

XS
SM
MD
LG