لینک های دسترسی

Breaking News

 دیدبان حقوق بشر: زنان افغان در خط نخست مقاومت علیه 'ظلم طالبان' قرار دارند


سازمان دیدبان حقوق بشر می‌گوید که با وجود رویکرد سرکوب‌گرایانۀ طالبان در کابل و برخی شهرهای دیگر افغانستان، زنان افغان در خط مقدم مقاومت در برابر ظلم طالبان قرار داشته اند.

این سازمان ناوقت روز چهارشنبه ۱۲ اکتوبر (۲۰ میزان) در گزارشی گفت که پس از حملۀ مرگبار بر مرکز آموزشی کاج که ده‌ها کشته و زخمی برجا گذاشت، زنان در کابل، هرات، بلخ، بامیان، غزنی، ننگرهار و پنجشیر تظاهرات کردند و خواستار توقف حملات بر هزاره‌ها در این کشور شدند.

به گفتۀ دیدبان حقوق بشر، طالبان برای سرکوب این اعتراض‌ها در کابل و دیگر ولایات از خشونت کار گرفتند و با استفاده از شلیک‌های هوایی از گسترش این تظاهرات مسالمت‌آمیز زنان جلوگیری کردند.

در گزارش آمده است: "از زمانی که طالبان در ماه اگست ۲۰۲۱ قدرت را به دست گرفتند، زنان افغان در خط مقدم مقاومت در برابر ظلم طالبان قرار داشته اند. آنها تظاهرات مسالمت‌آمیز را برای تاکید بر حقوق برابر، عدالت و صلح برگزار کرده ‌اند."

سازمان دیدبان حقوق بشر افزوده است که با وجود لت و کوب، بازداشت و ربودن معترضان توسط طالبان، زنان افغان با شعار "کار، نان و آزادی" به اعتراض‌های خود به منظور به دست آوردن حقوق اساسی شان ادامه داده اند.

طالبان در یک سال پسین، محدودیت‌های فراوانی را بر زنان وضع کرده اند که در این میان سلب حق آموزش دختران از صنف ششم به بالا، سلب حق سفر بدون محرم شرعی و نیز محروم ساختن زنان از کار در ادارات دولتی، به استثنای برخی دفاتر معدود، با واکنش گستردۀ بین‌المللی روبرو شده است.

اخیراً نماینده‌های امریکا، اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ناروی، بریتانیا و مقام‌های جاپان، قطر و سویس در نشستی اوضاع افغانستان را به بررسی گرفته و از ادامۀ نقض حقوق بشر توسط طالبان اظهار نگرانی کردند.

وزارت خارجه ایالات متحده هفتهٔ گذشته در خبرنامه‌ای گفت که این نشست در واشنگتن برگزار شد و نمایندگان این کشورها، تداوم نقض حقوق بشری، به ویژه نقض حقوق زنان و دختران، به شمول وضع محدودیت‌ها بر آنان و به حاشیه راندن اقلیت‌های مذهبی، قومی و سایر گروه‌ها در این کشور را محکوم کردند.

چنین اعمال سخت‌گیرانۀ طالبان سبب شد که به تازگی وزارت خارجۀ ایالات متحده، بر آنعده از مقام‌های کنونی و پیشین طالبان محدودیت صدور ویزهٔ امریکا را وضع کند که به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم زنان و دختران را در افغانستان سرکوب کرده اند.

وزارت خارجهٔ امریکا به تاریخ ۱۱ اکتوبر (۱۹ میزان) با نشر اعلامیه‌ای از قول انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده نوشت که وضع محدودیت صدور ویزه شامل همه مقام‌های کنونی و پیشین طالبان، گروه‌های مسلح غیرحکومتی و سایر افرادی می‌شود که از طریق پالیسی‌های سخت‌گیرانه و خشونت‌آمیز مسوول و یا شریک سرکوب زنان و دختران در افغانستان بوده اند.

XS
SM
MD
LG