لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا: ایران به روسیه درون می‌‌فرستد، از آن جلوگیری خواهیم کرد 


وزارت خارجهٔ ایالات متحده روز چهارشنبه ۱۹ اکتوبر (۲۷ میزان) گفت که امریکا در کنار بریتانیا و فرانسه، در مورد انتقال طیاره‌های بی‌سرنشین انفجاری ایران به روسیه، در نشست شورای امنیت ملل متحد نگرانی خویش را شریک کرد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجهٔ امریکا در بیانیه‌ای گفته است که در این نشست سکرتریت ملل متحد به اعضای شورای امنیت پیرامون گزارش‌های انتقال این تسلیحات خطرناک معلومات اختصاصی داد.

در این بیانیه آمده است: "ما نگرانی خود را در مورد خریداری این طیاره‌های بی‌سرنشین توسط روسیه از ایران ابراز داشتیم؛ اقدامی که تخطی از قطعنامهٔ ۲۲۳۱ شورای امنیت ملل متحد است."

پرایس افزود: "در حالی که ایران به دروغ‌هایش ادامه داده و فراهم آوری تسلیحات به روسیه را برای استفاده در اوکراین رد می‌کند، ما به کار با متحدین و شرکای خویش برای جلوگیری از انتقال تسلیحات خطرناک به روسیه متعهد استیم. ما در استفاده از تعزیرات و سایر ابزار مناسب بر تمامی آنانی که در این انتقالات دخیل اند، تامل نخواهیم کرد."

وزارت خارجهٔ امریکا گفت که واشنگتن فراهم آوری کمک‌های امنیتی به اوکراین را تشدید خواهد بخشید، به شمول قابلیت‌های دافع هوا تا اوکراین بتوانید از خود در مقابل این تسلیحات دفاع کند.

ایالات متحده در ما جولای هشدار داده گفت که ایران می‌خواهد این طیاره‌ها را که با اصابت به هدف انفجار می‌کنند، به روسیه انتقال دهد تا در جنگ علیه اوکراین از آن استفاده شود. اما اکنون شواهدی در دست است که نشان می‌دهد از این طیاره‌ها در حمله بر غیرنظامیان اوکراینی و زیربنا‌های مهم ملکی استفاده شده است.

این در حالی است که روسیه امروز به ملل متحد هشدار داد تا در رابطه به اتهامات استفاده از طیاره‌های ایرانی در اوکراین تحقیقات نکند.

دیمتری پولیانسکی، دپلومات روسیه در ملل متحد گفت که این همه اتهامات "بی‌اساس است و دسیسه‌ سازی" است. او افزود که طیاره‌های بی‌سرنشینی که از سوی اردوی روسیه در اوکراین استفاده شده است، ساخت روسیه است.

ولادیمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین گفت که نیروهای اوکراینی در مدت اندکی بیشتر از یک ماه ۲۲۰ طیارهٔ بی‌سرنشین ساخت ایران را سرنگون کرده اند.

روسیه گفته است که کمیتهٔ تعزیرات ملل متحد صلاحیت تحقیقات در این مورد را ندارد و اگر این انجام شود، "غیرمسلکی و سیاسی" خواهد بود.

ایران این گزارش‌ها را رد کرده است، اما پیش از این قوماندان سپاه پاسداران این کشور گفته بود که افتخار می‌کند که ایران "قدرت‌های جهان" را تسلیح می‌کند.

این در حالی است که اتحادیهٔ اروپا نیز گفته است که شواهدی در درست دارد که نشاندهندهٔ فرستادن طیاره‌های بی‌سرنشین نوع شهید-۱۳۶ ایران به روسیه است و این اتحادیهٔ برای وضع تعزیرات جدید بر روسیه آمادگی می‌گیرد.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش فرانس‌پرس استفاده شده است.

XS
SM
MD
LG