لینک های دسترسی

Breaking News

شارژدافیر امریکا برای افغانستان حمله به هوتل لونگان کابل را محکوم و از تحقیقات در زمینه استقبال کرد


هوتل لونگان در کابل
هوتل لونگان در کابل

شارژدافیر سفارت ایالات متحده امریکا برای افغانستان حمله به هوتل "لونگان" در کابل را که شهروندان چینی در آن اقامت داشتند، محکوم کرده و از تحقیقات سریع در این زمینه استقبال کرده است.

کرن دکر، ناوقت روز سه شنبه ۱۳ دسمبر (۲۲ قوس) در تویترش نگاشته است که نادیده گرفتن سلسله حملات بر خارجی‌ها در افغانستان و غیرنظامیان بی‌گناه که در گلوله‌باری متقابل گرفتار شده اند، سخت است.

او در ادامه نوشته است: "از تحقیقات سریع، پاسخ قوی برای محافظت از دپلومات‌ها و مردم افغانستان استقبال می‌کنیم. به خانواده‌های قربانیان تسلیت می‌گویم و برای عزیزان آرزوی بهبودی سریع دارم".

در همین حال، دفتر هیات معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) این حمله را محکوم کرده و گفته است که در این حمله به غیرنظامیان به شمول شهروندان چین تلفاتی وارد شده است.

یوناما ناوقت روز سه شنبه در تویتر نوشت: "خشونت در افغانستان هدفی جز طولانی کردن رنج بیش از ۴۰ سال جنگ ندارد. ما با قربانیان این حادثه ابراز همدردی و غم‌شریکی می‌کنیم".

حمله بر هوتل لونگان حوالی ساعت ۲:۳۰ دقیقۀ پس از چاشت دوشنبه آغاز شد و پس از دو ساعت ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان در تویتر نوشت که این حمله با کشته‌شدن سه مهاجم پایان یافت و تمام شهروندان خارجی نجات داده شدند. آقای مجاهد گفت که دو شهروند خارجی زمانی زخمی شدند که از ارتفاع بلند خودشان را پرتاب کردند.

شاخهٔ خراسان گروه دولت اسلامی یا داعش مسوولیت این حمله را به دوش گرفت و با نشر خبرنامه‌ای در شبکه‌های اجتماعی ادعا کرد که هدف مهاجمان ''کمونست‌های چینی و عناصر طالبان" بوده است که در اثر این حمله ۳۰ نفر کشته و زخمی شده اند.

پس از این حمله، بیجینگ دیروز ۱۳ دسمبر (۲۲ قوس) از شهروندان چین خواست تا هرچه زودتر از افغانستان بیرون شوند.

وانگ وینبین، سخنگوی وزارت خارجهٔ چین دلیل این پیشنهاد را وضعیت امنیتی در افغانستان عنوان کرد. او گفت که در حملهٔ روز گذشته در کابل پنج شهروند چین زخمی شدند.

پیش از حملهٔ روز دوشنبه، چین از طالبان خواسته بود تا به امنیت سفارت این کشور در کابل توجه بیشتر مبذول دارد.

به دنبال حملات انتحاری، انفجاری و مسلحانه در کابل، حملاتی که عمدتاً شاخۀ خراسان داعش مسوولیت آن را پذیرفته است، کارشناسان می‌گویند که با تسلط دوبارۀ طالبان بر افغانستان و حضور گروه‌های تندرو در این کشور، وقوع چنین حملات قابل پیش‌بینی بود.

رضا قاسمی، عضو انستیتیوت تحقیقاتی باختر در برلین با اشاره به حملۀ مسلحانه بر سفارت پاکستان در کابل، حملۀ روز دوشنبه بر هوتلی در شهر نو و درگیری اخیر میان مرزبانان پاکستانی و افراد طالبان گفت که چنین واقعات مصداق واضح بر تشدید انفجار و انتحار و ناتوانی رژیم طالبان در تامین امنیت و ثبات در افغانستان است.

به گفتۀ آقای قاسمی، با افزایش حضور چشمگیری شبکه‌ها و گروه‌های تندرو بین‌المللی در کنار طالبان، "بدون شک" حملات انفجاری و انتحاری همچنان رو به افزایش خواهد بود.

اسدالله ندیم، کارشناس نظامی - استخباراتی به این عقیده است که حمله بر اماکن دپلوماتیک و خارجی‌نشین، بیانگر این است که رقبای این کشورها از رهگذر استخباراتی در افغانستان فعال استند و توانایی بعضی فعالیت‌ها از جمله حمله بر رقبای شان را دارند.

به باور آقای ندیم نمی‌توان گفت که حمله بر سفارت‌های روسیه و پاکستان یا اقامتگاه چینی‌ها در کابل کار مختص داعش باشد، بلکه به گفتۀ وی سایر حلقات نیز وجود دارند.

او گفت: "شبکه‌های استخباراتی است که در خدمت بعضی کشورهایی قرار دارند که علیه اینها (چین، پاکستان و روسیه) قرار دارند یا رقیب اینها استند. از حضور کشورها و نوع رابطۀ شان با طالبان ناراض استند یا منافع شان ممکن تهدید شده باشد یا هم احساس می‌کنند که منافع و حضورشان در افغانستان محدود شده و تحت تهدید است، بناءً وارد فعالیت می‌شوند".

آقای ندیم افزود که برای مهار کردن و جلوگیری از تداوم چنین حملات باید راهکارهای سیاسی در افغانستان سنجیده شود و حکومت طالبان یا نظام احتمالی دیگر در آینده باید در گام نخست منافع افغانستان را مدنظر داشته باشد و در گام بعدی توازن را در منافع سایر کشورهای منطقه و جهان حفظ کند.

این کارشناس نظامی تاکید کرد که در صورت عدم توازن روابط با کشورها و برقراری روابط یک جانبه با کشورهایی که قبلاً با افغانستان رابطه داشتند و بنا به دلایلی اکنون این روابط کاهش یافته، در آن صورت تضاد منافع میان کشورهای رقیب شکل خواهد گرفت و در چنین حالتی این کشورها می‌توانند با استفاده از شبکه‎های تندرو وارد عمل شوند. اما آقای ندیم از کشور مشخصی نام نبرد.

این در حالی است که طالبان بارها از تامین امنیت نهادهای دپلوماتیک اطمینان داده و گفته اند که به هیچ کسی اجازه نمی‌دهند تا از خاک افغانستان علیه کشوری استفاده شود.

XS
SM
MD
LG