لینک های دسترسی

Breaking News

شاخهٔ خراسان داعش مسوولیت حملۀ کابل را بر عهده گرفت


پس از حملهٔ مهاجمان در هوتلی واقع در شهر نو کابل، دود نسبتاََ غلیظ این هوتل به هوا بلند شد
پس از حملهٔ مهاجمان در هوتلی واقع در شهر نو کابل، دود نسبتاََ غلیظ این هوتل به هوا بلند شد

شاخهٔ خراسان گروه دولت اسلامی یا داعش روز دوشنبه ۱۲ دسمبر (۲۱ قوس) مسوولیت حملهٔ مرگبار بر یک هوتل در کابل را بر عهده گرفت.

تندروان این گروه با نشر خبرنامه‌ای در رسانه‌های اجتماعی ادعا کرده اند که هدف مهاجمان ''کمونست‌های چینی و عناصر طالبان" بوده است که در اثر این حمله ۳۰ نفر کشته و زخمی شده اند.

بر اساس این خبرنامه،‌ دو بم از قبل در این هوتل جاسازی شده بود که بم نخست در یکی از محافل شهروندان چینی و بم دومی در سالون پذیرایی هوتل انفجار داده شد.

پیش از این،‌ ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان گفته بود که حمله بر یک هوتل در ساحهٔ شهر نو کابل با کشته شدن سه مهاجم پایان یافت. مجاهد در تویتر نگاشته است: "همه مهمانان هوتل نجات داده شدند و هیچ کدام تبعه خارجی کشته نشده است."

او افزوده است که تنها دو شهروند خارجی که خود را از منزل بالا پرتاب کرده بودند، در این رویداد زخمی شده اند. اما او در مورد هویت این افراد معلومات ارایه نکرده است.

شفاخانهٔ ایمرجنسی که در شهر نو کابل موقعیت دارد در یک تویت نگاشته است: "انفجار و گلوله باری در هوتلی در مسافت یک کیلومتری شفاخانهٔ ما به وقوع پیوسته است. تا اکنون، ۲۱ زخمی به شفاخانهٔ ما منتقل شده که سه نفر آنان پیش از رسیدن به شفاخانه جان باخته بودند."

قوماندانی امنیۀ طالبان برای کابل نیز با فرستادن پیامی به خبرنگاران گفته که این حمله حوالی ساعت ۲:۳۰ دقیقۀ پس از چاشت به وقت محل آغاز شد.

برخی از شاهدان گفته اند که دو انفجار نسبتاً قوی در نزدیکی این هوتل به وقوع پیوست و پس از آن، مهاجمان وارد ساختمان این هوتل شدند.

بر اساس گزارش‌ها، گفته می‌شود که در این هوتل بیشتر شهروندان خارجی به ویژه اتباع چین بود و باش داشته اند.

طالبان دربارۀ حضور شهروندان خارجی در این هوتل معلومات نداده، اما گفته اند که در این هوتل بیشتر "مردم عام" زیست داشتند.

این حمله درست یک روز پس از آن صورت گرفت که وانگ یو، سفیر چین در کابل، در دیدار با شیر محمد عباس ستانکزی، معین سیاسی وزارت امور خارجهٔ حکومت طالبان، از مقام‌های آن گروه خواست که برای تامین امنیت نمایندگی‌ سیاسی چین در افغانستان تلاش کنند.

وزارت خارجهٔ طالبان با نشر خبرنامه‌ای گفته است که ستانکزی به سفیر چین در کابل اطمینان داده است که تامین امنیت نمایندگی‌های سیاسی کشورها در افغانستان در اولویت آنان قرار دارد.

قبل از این حمله،‌ دو مهاجم مسلح به تاریخ دوم دسمبر (۱۱ قوس)‌ در تلاش برای ترور شارژدافیر پاکستان، بر سفارت این کشور در کابل گلوله‌باری کردند که در نتیجهٔ آن یک محافظ پاکستانی سفارت زخمی شد. داعش مسوولیت این حمله را بر دوش گرفت.

پیش از آن، ماه سپتمبر سال روان میلادی گروه داعش مسوولیت یک حمله در نزدیکی سفارت روسیه در کابل را بر عهده گرفت که در آن شش نفر، به شمول دو دپلومات‌ روسی، کشته شدند.

XS
SM
MD
LG