لینک های دسترسی

Breaking News

ارجنتاین برای سومین بار قهرمان جام جهانی فوتبال شد


رقابت نهایی جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر، به عنوان یکی از به یاد ماندنی‌ترین رقابت‌های تاریخ فوتبال رقم خورد.

میلیون‌ها بیننده شاهد یک رقابت جذاب، پر هیجان، نفس‌گیر، تماشایی و پرگول بودند، رقابتی که سرنوشت آن را ضربات پنالتی مشخص کرد.

ارجنتاین در ضربات پنالتی با نتیجهٔ ۴-۲ فرانسه را شکست داد و بعد از ۳۶ سال بار دیگر جام طلایی را صاحب شد. ارجنتاین پیش از این در سال‌های ۱۹۷۸ و ۱۹۸۶ برندهٔ جام جهانی شده بود.

دقیقه‌ٔ ۱۰۹ وقت اضافی و گول سوم ارجنتاین که توسط لیونل مسی به ثمر رسید و نتیجه را ۳-۲ کرد، این باور را در ذهن میلیون‌ها بینندهٔ این رقابت تداعی کرد که سرنوشت ارجنتاین با جام طلایی فوتبال جهان گره خورده است.

اما این‌چنین نبود و پنالتی دقیقه‌ٔ ۱۱۸ بازی که از خوردن توپ به دست مدافع ارجنتاین نصیب فرانسه شد، نتیجهٔ بازی را ۳-۳ به تساوی کشانید.

کیلیانو مپی مهاجم شماره ۱۰ فرانسه در این رقابت نه تنها سه گول به ثمر رساند، بلکه در جام جهانی قطر هشت گوله شد و بوت طلایی را از آن خود کرد.

لیونل مسی که آخرین حضورش در جام جهانی بود، بوت طلایی را نصیب نشد، اما در کارنامهٔ فوتبال و کپتانی‌اش برای ارجنتاین، جام طلایی فوتبال جهان را نیز حک کرد.

تیم ارجنتاین توپ نقره‌ای، طلایی و دستکش طلایی را نصیب شد.
تیم ارجنتاین توپ نقره‌ای، طلایی و دستکش طلایی را نصیب شد.

ایمیلیانو مارتینز، دروازه‌بان تیم ملی ارجنتاین، منحیث بهترین دروازه‌بان جام جهانی سال ۲۰۲۲ برندهٔ دست‌کش طلایی شد.

هر علاقمند فوتبال صرف نظر از اینکه هوادار کدام تیم باشد، انتظار این‌چنین یک رقابتی را در مرحلهٔ نهایی جام جهانی می‌داشته باشد،‌ رقابتی که به گفته‌ای مبصرین، در آن گول، تکتیک، تخنیک، اعتماد به نفس، تلاش تا دقیقهٔ آخر، پنالتی و حتا اشک و لبخند همزمان تماشاچیان را همراه داشت.

تا دقیقه‌ٔ ۸۰ بازی فکر می‌شد که ارجنتاین پیروز میدان است، اما در کمتر از یک دقیقه، همهٔ معادلات بر هم خورد و نتیجه دو مقابل صفر، با پنالتی مپی و گول زیبای دیگرش ۲-۲ مساوی شد.

ارجنتاین از سال ۱۹۸۶ به اینسو باوجود راه‌یابی به دور نهایی در ۱۹۹۰ و ۲۰۱۸ نتوانسته بود قهرمان فوتبال جهان شود.

مربی تیم ارجنتاین در رقابت قهرمانی، آگاهانه از ترکیب لیونل مسی - دی مارییا، دو ستارهٔ هوشیار و زهرناک تیمش استفاده کرد که قلب خط میانه و سمت چپ دفاع فرانسه را شکافت و هر دو گول را زمینه سازی و به ثمر رساندند.

گول نخست ارجنتاین در دقیقه ۲۴ بازی با ضربه پنالتی لیونل مسی به ثمر رسید، پنالتی که دی مارییا، بازیکن شماره ۱۱ ارجنتاین، در محوطهٔ جزا حاصل کرد.

گول دوم ارجنتاین نیز با پاس‌های تک ضربه‌ای آمده از مسی و مهاجم ارجنتاین توسط دی مارییا دروازهٔ فرانسه را باز کرد.

گول‌های تیم فرانسه در دقایق ۸۰، ۸۱ و ۱۱۸ توسط کیلیانو مپی به ثمر رسید. لیونل مسی در دقیقهٔ ۲۳ و ۱۰۸ دروازهٔ فرانسه را باز کرد. دی مارییا ارجنتاینی گول مهم این جامش را در دقیقهٔ ۳۶ بازی به ثمر رساند.

فرانسه و ارجنتاین در کل ۵۱ بار به مصاف هم رفته بودند که در آن فرانسه ۳۶ بار و ارجنتاین ۱۴ باز پیروز شده بود و یک رقابت میان این دو تیم به تساوی انجامیده بود.

XS
SM
MD
LG