لینک های دسترسی

Breaking News

نظر سنجی: غرب اتحاد و هدف خود را پس از حمله روسیه بازیافته است


سوزی دینسن عضو شورای روابط خارجی اروپا می گوید که غرب می تواند از لحاظ اقتصادی موضع خود را علیه روسیه حفظ کند.
سوزی دینسن عضو شورای روابط خارجی اروپا می گوید که غرب می تواند از لحاظ اقتصادی موضع خود را علیه روسیه حفظ کند.

یک نظرسنجی درمورد دیدگاه های جهانی درقبال جنگ روسیه علیه اوکراین نشان می دهد که پس از تهاجم روسیه، غرب اتحاد و هدف خود را باز یافته است.

این نظرسنجی در ۱۵ کشور در ماه های دسمبر ۲۰۲۲ و جنوری ۲۰۲۳ انجام شده است. اما یافته‌های این نظر سنجی در کشور‌های غیر غربی، بازتاب دهندهٔ دیدگاه متفاوت است.

پس از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، اکثر رهبران غربی نه تنها در رویارویی مسکو قرار گرفته اند، بلکه از کیف حمایت نظامی و غیر نظامی نیز کرده اند.

این نظرسنجی شورای روابط خارجی اروپا نشان می دهد که شهروندان این کشورها تا حد زیادی در دیدگاه های شان نسبت به این تهاجم موافق استند.

سوزی دنیسن، عضو شورای روابط خارجی اروپا، می‌گوید "یک توافق کلی با این نظریه وجود دارد که اوکراین باید تمام خاک خود را دوباره به دست بیاورد. و این دیدگاه در کشورهای اروپایی از زمانی که در تابستان سال گذشته پرسش مشابهی را مطرح کردیم، افزایش یافته است."

در این گزارش ذکر شده است که سه عامل باعث اتحاد غرب شده است که از جمله موفقیت‌های اوکراین در میدان نبرد می‌باشد.

بر اساس یافته‌های این نظر سنجی،‌ اروپاییها همچنین احساس می کنند تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین موجب افزایش قیمت انرژی شد و آنان زمستانی دشواری پشت سر گذاشتند. اما سوزی دینسن می گوید غرب میتواند از لحاظ اقتصادی موضع خود را علیه روسیه حفظ کند.

در حالی که روسیه تلاش می کند در یک حمله بهاری، قلمروهای بیشتری را تصرف کند، نویسندگان این گزارش می گویند که رهبران غربی برای تسلیح اوکراین، باید حمایت مردم را به دست بیاورند.

دیدگاه طرفداران نظم جهانی چندین قطبی

نظرسنجی مشابهی که در چین، هند و ترکیه انجام شد، پاسخ های بسیار متفاوتی دارد. اکثریت اشتراک کنندگان این نظر سنجی در این کشورها، طرفدار پایان سریع جنگ بودند - حتا اگر اوکراین مجبور به واگذاری قلمرو خود شود.

دنیسن می گوید یک اکثریت قوی موجود است که می گویند روسیه یک متحد و یا یک شریک ضروری است. آنها طرفدار جهان چند قطبی استند که در آن منافع کشور‌های غیر غربی تامین شود.

اکثر پاسخ دهندگان این نظر سنجی در اروپا و امریکا انتظار جهان دو قطبی تحت سلطه ایالات متحده و چین را دارند. درحالیکه اکثریت شهروندان در کشورهای غیرغربی انتظار یک نظم جهانی چندین قطبی را دارند و می خواهند جهان با چندین قدرت رقیب متشکل از چندین قطب باشد.

XS
SM
MD
LG