لینک های دسترسی

Breaking News

استولتنبرگ: اوکراین با ناتو خواهد پیوست، اما در دراز مدت


ینس استولتنبرگ، منشی عمومی پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) روز سه‌شنبه ۲۶ فبروری (نهم حوت) گفت که اوکراین در "درازمدت" عضویت این پیمان را کسب خواهد کرد، اما تاکید کرد که در حال حاضر اوکراین به عنوان یک کشور مستقل در مقابل روسیه خواهد جنگید.

استولتنبرگ در جریان بازدید از هلسینکی، پایتخت فنلند، به خبرنگاران گفت: "متحدان ناتو توافق کرده اند که اوکراین به عضویت پیمان ما درآید، اما در عین حال این یک چشم انداز درازمدت است."

منشی عمومی ناتو افزود: "مسله اکنون این است که اوکراین به عنوان یک کشور مستقل پیروز شود و بنابراین ما باید از اوکراین حمایت کنیم."

پس از تهاجم روسیه بر اوکراین در ۲۴ فبروری ۲۰۲۲، ولادمیر زیلینسکی، رییس‌جمهور این کشور از ایتلاف نظامی به رهبری امریکا خواست تا این کشور را منحیث عضو ناتو بپذیرد.

اوکراین در فبروری ۲۰۲۲، اندکی پس از تهاجم روسیه، به اتحادیه اروپا درخواست عضویت داد و در ماه جون همان سال موقف نامزدی دریافت کرد.

استولتنبرگ در یک کنفرانس مشترک مطبوعاتی با سنا مارین، صدراعظم فنلند، گفت: "زمانی که جنگ به پایان می‌رسد، ما باید اطمینان حاصل کنیم که این تاریخ دوباره تکرار نشود."

او افزود: "رییس جمهور پوتین نمی‌تواند با حمله بر همسایگانش ادامه دهد. او می‌خواهد اوکراین را کنترول کند و برای صلح برنامه‌ای ندارد، او برای جنگ بیشتر برنامه ریزی می‌کند."

صدراعظم فنلند نیز افزود: "من می بینم که آینده اوکراین بخشی از اتحادیه اروپا و همچنین عضو ناتو است."

در پی تهاجم روسیه بر اوکراین، سویدن و فنلند در ماه می سال گذشته درخواست پیوستن به ناتو را تحویل دادند. با وجود آنکه خوشبینی‌ها در مورد پذیرش این دو کشور در ناتو زیاد است‌، اما ترکیه تا اکنون درخواست فنلند و سویدن برای کسب عضویت پیمان اتلانتیک شمالی تصدیق نکرده است.

ترکیه پس از درخواست سویدن و فنلند برای پیوستن به ناتو در ماه می گفت که اگر این دو کشور به نگرانی‌های امنیتی انقره رسیدگی نکنند، ترکیه روند پیشبرد درخواست این کشورها برای پیوستن به پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) را متوقف خواهد کرد.

سویدن از شبه‌نظامیان کرد سوریه موسوم به واحدهای حراست مردم (YPG) و شاخه سیاسی آن، حزب اتحاد دموکراتیک (PYD) حمایت می‌کند و این سازمان‌ها توسط ترکیه بخشی از حزب کارگران کردستان (PKK) تلقی می‌شوند؛ حزبی که در دههٔ ۱۹۸۰ شورش علیه ترکیه را آغاز کرده و توسط ترکیه، ایالات متحده و اتحادیه اروپا به عنوان یک گروه تروریستی شناخته می‌شود.

اما استولتنبرگ گفت که فنلند و سویدن هر دو به آنچه در توافق سه جانبه‌ای که در ماه جون سال گذشته در مادرید با ترکیه بسته بودند، عمل کردند.

او گفت: "اکنون زمان تصویب و استقبال کامل از فنلند و سویدن به عنوان عضو رسیده است."

در تهیهٔ این مطلب از گزارش خبرگزاری فرانس پرس استفاده شده است.
XS
SM
MD
LG