لینک های دسترسی

Breaking News

احمد یوسف نورستانی به افغانستان برگشت 


احمد یوسف نورستانی، رییس کمیسیون مستقل انتخابات در حکومت پیشین افغانستان
احمد یوسف نورستانی، رییس کمیسیون مستقل انتخابات در حکومت پیشین افغانستان

احمد یوسف نورستانی، رییس کمیسیون مستقل انتخابات در حکومت پیشین افغانستان، امروز پنجم سپتمبر (۱۴ سنبله) به کابل برگشت.

رادیو تلویزیون ملی تحت ادارهٔ‌ طالبان با نشر تصویر نورستانی گفته است که وی در اثر تلاش‌های کمیتهٔ تماس طالبان به افغانستان برگشته است.

یوسف نورستانی از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵ به صفت رییس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان و زمانی هم برای مدتی به صفت معاون وزیر دفاع افغانستان انجام وظیفه کرده بود.

نورستانی پس از استعفا از ریاست کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان به صفت عضو انتصابی مجلس سنای افغانستان گماشته شد.

دفتر سر مفتش ایالات متحده برای بازسازی افغانستان در سال ۱۳۹۹ گفت که با وصف اتهام اختلاس و سواستفاده از وظیفه، نورستانی به عنوان عضو مجلس سنای افغانستان گماشته شد و مصوونیت کاری وی مانع دستگیری اش گردید.

یک سال پیش از آن، وی در ایالت کالیفورنیای ایالات متحده اعتراف کرد که از ماه جولای سال ۲۰۱۵ تا دسمبر ۲۰۱۸ از امتیازات دولتی امریکا دزدیده است.

در جریان استماعیه در شهر سن دییگو در ایالت کالیفورنیا، نورستانی پذیرفته بود که در سال ۲۰۱۵ تقاضای دریافت کمک‌های دولتی را کرده بود، امتیازی که فقط برای افرادی داده می‌شود که در داخل ایالات متحده زندگی می‌کنند.

آقای نورستانی همچنان اعتراف کرده بود که سفرها و نداشتن اقامت در ایالات متحده را پنهان کرده و بیش از ۲۷ هزار دالرامریکایی را از این بابت دریافت کرده و سبب زیان بیش از ۷۳ هزار دالر از درک پرداخت مصارف صحی و دریافت سایر خدمات، به ایالت کالیفورنیا شده بود.

محکمهٔ ایالات متحده با صدور حکمی نورستانی را به شش ماه حبس خانگی محکوم کرده و نیز گفته بود که وی باید سه سال زیر نظارت باشد.

پیش از این، شماری از چهره‌های سیاسی و مقام های حکومت پیشین افغانستان، بنابر درخواست "کمیسیون تماس با شخصیت‌های افغان" که توسط طالبان ایجاد شده است،‌ به افغانستان برگشت کرده اند. این چهره‌ها انگیزۀ برگشت‌شان را خدمت به وطن و اعادۀ عزت خویش گفتند.

فاروق وردک وزیر معارف و وزیر دولت در امور پارلمانی حکومت قبلی، سلام رحیمی وزیر دولت در امور صلح و رییس ادارۀ امور ریاست جمهوری حکومت پیشین افغانستان، دولت وزیری، سخنگوی پیشین وزارت دفاع، امان الله غالب، رییس پیشین شرکت برشنا، انتظار خادم، عضو شورای امنیت ملی حکومت پیشین، حسن مبارک عزیزی، سرپرست وزارت ترانسپورت و هوانوردی حکومت پیشین، صدیق الله چکری، وزیر پیشین ارشاد و حج و اوقاف، کمال ناصر اصولی، عضو مجلس نمایندگان، کامل بیک حسینی، عضو مجلس سنای دولت گذشته و شمار دیگر از چهره‌های سیاسی کسانی اند که به دعوت "کمیسیون تماس با شخصیت‌های افغان" به کشور برگشته‌اند.

طالبان گفته اند که کمیسیون تماس با شخصیت‌های افغان به بازگشت‌ کنندگان از خارج و مخالفان داخلی که دست از مخالفت بر‌دارند، کارت مصوونیت می‌دهد.

گروه

XS
SM
MD
LG