لینک های دسترسی

Breaking News

برگشت مقام‌های حکومت پیشین به دعوت طالبان؛ فاروق وردک به افغانستان آمد


امان‌الله غالب، فاروق وردک و دولت وزیری از مقام‌های ارشد حکومت پیشین افغانستان استند که در یک هفتۀ گذشته به دعوت طالبان به کابل برگشته اند.
امان‌الله غالب، فاروق وردک و دولت وزیری از مقام‌های ارشد حکومت پیشین افغانستان استند که در یک هفتۀ گذشته به دعوت طالبان به کابل برگشته اند.

همزمان با آغاز کار "کمیسیون تماس با شخصیت‌های افغان" توسط طالبان، در روزهای اخیر چندین مقام ارشد حکومت پیشین افغانستان به شمول فاروق وردک بنابر دعوت طالبان به کابل برگشته اند.

فاروق وردک، وزیر پیشین معارف و وزیر دولت در امور پارلمانی حکومت پیشین افغانستان روز چهارشنبه هشتم جون (۱۸ جوزا) در میدان هوایی کابل به خبرنگاران گفت که "عزت یک فرد در کشورش است".

آقای وردک افزود که بسیاری از چهره‌های سیاسی که در بیرون از این کشور به ویژه در کشورهای اروپایی و امارات متحدۀ عرب به سر می‌برند، مایل اند تا دوباره به افغانستان برگردند.

او افزود که شماری از افغان‌ها از وی خواسته اند که زمینه را برای برگشت شان به افغانستان مساعد کند. اما این مقام حکومت پیشین تاکید کرد که شماری از افغان‌های نیز استند که نمی‌خواهند در حال حاضر، به این کشور برگردند.

آقای وردک افزود: "عزت انسان در وطن خودش است. انسان در غیر از وطن خود در جای دیگر معزز نیست. من که در وطن خود استم احساس عزت می‌کنم، افتخار می‌کنم و احساس خوشی می‌کنم."

مقام‌های طالبان گفته اند که افزون بر آقای وردک، در روزهای گذشته بیش از پنج مقام حکومت پیشین به شمول امان‌الله غالب، رییس پیشین شرکت برق‌رسانی افغانستان (برشنا) و جنرال دولت وزیری، سخنگوی پیشین وزارت دفاع ملی به کابل برگشته اند.

احمدالله وثیق، سخنگوی کمیسیون طالبان برای تماس با شخصیت‌های افغان گفت که روند بازگشت چهره‌های سیاسی و مقام‌های حکومت پیشین به کابل ادامه دارد و در آیندۀ نزدیک شمار زیادی از این چهره‌ها وارد افغانستان خواهند شد.

اعضای این کمیسیون از سیاست‌مداران و مقام‌های حکومت پیشین خواسته اند که زمینۀ بهتر را برای آنان در این کشور فراهم کرده و آنان باید دوباره به وطن خود برگردند.

این در حالی است که هفته گذشته جنرال دولت وزیری، سخنگوی پیشین وزارت دفاع ملی در میدان هوایی کابل به خبرنگاران گفت که از برگشت‌اش به کابل خرسند است و از مقام‌های طالبان در این مورد قدردانی کرد.

آقای وزیری از کسانیکه پس از حاکمیت طالبان بر افغانستان به کشورهای بیرونی رفته اند، خواست که دوباره به وطن خود برگشته و در "فضای آرام به زندگی" شان ادامه دهند.

واکنش‌ها

برگشت مقام‌های حکومت پیشین به دعوت طالبان واکنش‌های گوناگون را به دنبال داشته است. برخی از مقام‌های طالبان از برگشت این چهره‌ها استقبال کرده و اما برخی از کاربران رسانه‌های اجتماعی به شمول مقام‌های ارشد حکومت پیشین در این مورد واکنش تند نشان داده اند.

امرالله صالح، معاون نخست حکومت پیشین افغانستان گفته است که مقام‌های ارشد "جمهوریت" که به دعوت طالبان لبیک گفته اند و زیر چتر آنان بر می‌گردند در "اصل مرگ وجدان و هدیه‌دهی وقار و عزتی که نداشتند را به گروه طالبان علنی می‌سازند".

آقای صالح در صفحۀ فیسبوک خود نگاشته است: "ده‌ها هزار انسان این وطن برای حراست از دولت و نظامی جان باختند که این‌ها بر اریکه قدرت آن نشسته بودند. من هیچ شک ندارم که طالب به طرف این معامله‌گران شرافت و عزت به عنوان خود فروخته‌ها و جامعه به طرف آن‌ها به عنوان نمادهای خباثت و ذلت نگاه خواهند کرد."

او همچنین اضافه کرده است که در حال حاضر، افغانستان، وطن همۀ شهروندان این کشور نیست و این کشور "تحت اشغال یک گروه جهل پرور، متعصب، خون‌آشام و نیابتی قرار دارد."

اما امان‌الله غالب، رییس پیشین شرکت برق‌رسانی افغانستان پس از برگشت به کابل و واکنش‌های کاربران رسانه‌های اجتماعی گفته است: "حب وطن، پای انسان‌ را از مایل‌ها دور دوباره به وطن می‌کشاند و برای بازگشتن به زادگاه نیازی به دعوت نیست."

آقای غالب افزوده که با روحیۀ خدمت‌گذاری به وطن برگشته و به کارهای شخصی‌ خود در افغانستان ادامه خواهد داد.

با مسلط شدن طالبان بر افغانستان بسیاری از مقام‌های افغان به شمول محمد اشرف غنی، رییس جمهور پیشین و سیاست‌مداران، افغانستان را ترک کرده و در حال حاضر در بسیاری از کشورهای خارجی به سر می‌برند.

XS
SM
MD
LG