لینک های دسترسی

Breaking News

در عملیات ضد داعش ۱۰ 'تروریست' در عراق کشته شدند


تصویر از آرشیف صدای امریکا
تصویر از آرشیف صدای امریکا

نیروهای عراقی روز یکشنبه ۱۰ مارچ (۲۰ حوت) گفتند که در جریان عملیاتی که بر بقایای گروه داعش در یک صحرای واقع در شمال غرب بغداد، پایتخت آن کشور، صورت گرفت،‌ ۱۰ "تروریست" کشته شد.

یک منبع امنیتی عراقی به خبرگزاری فرانس پرس گفت که این عملیات "اقدامی پیشگیرانه" با هدف جلوگیری از حملات احتمالی برنامه ریزی شده در ماه رمضان صورت گرفته است.

در این عملیات که روز شنبه در ولایت‌های مختلف شمال و مرکز عراق آغاز شد، در کنار اردوی عراق، نیروهای حشدالشعبی، گروه شبه‌نظامی عمدتاً طرفدار ایران که حالا با قوای امنیتی عراق پیوسته است، نیز شامل اند.

بر اساس گزارش رسانه‌‌های دولتی،‌ چهار تروریست روز یکشنبه کشته شدند و شش تروریست دیگر روز شنبه در وادی الثرثار که بین ولایت‌های‌ صلاح الدین و انبار موقعیت دارد، کشته شدند.

تندروان داعش در تابستان ۲۰۱۴ شهر موصل و در عین حال، بخش اعظم مناطق شمالی و غربی عراق را به کنترول خود آوردند. در آن زمان، تندروان داعش، خلافت خود خواندۀ خود را در شهر موصل اعلام کردند و قوانین اسلامی را با تفسیر خشن و خشونت آمیز در مناطق تحت کنترول خود تطبیق کردند.

قوای عراقی که از حمایت ایتلاف به رهبری ایالات متحده بر خوردار است، به تدریج تندروان داعش را از مناطق که تصرف کرده بودند، بیرون راند. سپس، نیروهای کردی که از حمایت ایالات متحده برخوردار اند، در سال ۲۰۱۹ تندروان داعش را از آخرین پایگاه شان در سوریه شکست دادند.

اما بقایای گروه داعش هنوز هم حملات مرگبار را در سوریه انجام می‌دهند و پس از انجام کمین در مناطق دور افتاده،‌ به مخفیگاه‌های شان در صحرا‌ها فرار می‌کنند.

ملل متحد در گزارشی که در ماه جنوری سال روان میلادی نشر کرد، گفت که بین سه تا پنج هزار جنگجوی داعش در سراسر عراق و سوریه هنوز هم حضور دارند.

بر اساس این گزارش، نیروهای عراقی در جریان عملیات خود موفق شدند تا پایگاه‌های مخفی این گروه را هدف قرار بدهند. اما این گروه هر از گاهی به حملات خود ادامه می‌دهد.

مقامات عراق تاکید می‌کنند که داعش بیش از این به مثابه تهدید قابل ملاحظه به امنیت آن کشور نیست و نیروهای امنیتی آن کشور قادر اند در مقابل بقایای داعش مبارزه کنند.

بخشی از این گزارش از خبرگزاری فرانس پرس گرفته شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG