لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا: در حمله بر قنسولگری ایران در سوریه نقش نداشتیم


نمایی از ساختمان قونسلگری ایران در شهر دمشق که در اثر حملۀ هوایی به کلی ویران شده است.
نمایی از ساختمان قونسلگری ایران در شهر دمشق که در اثر حملۀ هوایی به کلی ویران شده است.

مقامات ایالات متحده روز سه‌شنبه دوم اپریل (۱۴ حمل) گفتند که ایالات متحده متحد در حمله بر قنسولگری ایران در دمشق، پایتخت سوریه، نه دخیل بوده است و نه از قبل آگاهی داشته است.

جان کربی، سخنگوی مشاور امنیت ملی قصر سفید، گفته است: ''ما هیچ دخالتی در این حمله نداشتیم. ما به هیچ وجه دخیل نبوده ایم."

تهران، اسراییل را مسوول دانسته و تعهد کرده است که انتقام این حمله را که منجر به کشدن چندین نفر به شمول دو جنرال سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد، خواهد گرفت. اما اسراییل تا حالا از تبصره در مورد این حمله اجتناب کرده است.

کربی اظهارات وزیر خارجه ایران را ''بیهوده'' خواند که گفته است ایالات متحده، متحد عمده اسراییل، مسوول این حمله می‌باشد.

سبرینا سینگ، معاون سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده، نیز گفت کرد که واشنگتن در این حمله دخالتی نداشتند و تاکید کرد که امریکا این موضوع را از طریق کانال‌های خصوصی به تهران اعلام کرده است.

سینگ روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت:‌ ''اسراییلی‌ها در مورد حمله یا هدف مورد نظرشان در دمشق به ما معلومات ندادند. ما این موضوع را از طریق کانال‌های خصوصی به ایران واضح کرده ایم که ما مسوول این حملات نیستیم."

رسانه‌های دولتی ایران گزارش داده اند که در حمله هوایی روز دوشنبه بالای قنسولگری آن کشور در دمشق، پایتخت عراق، ۱۳ نفر به شمول هفت عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و شش شهروند سوریه کشته شده اند.

سپاه پاسداران گفته است که دو جنرال آن کشور-رضا زاهدی و محمدهادی حاجی رحیمی-در میان کشته شدگان این حمله استند.

سینگ گفته است که واشنگتن کشته شدن نظامیان ارشد ایران را زیر بررسی دارد، اما تا حالا قادر نشده است تا از طریق منابع مستقل هویت آنان را تایید کند.

در همین حال، انتونیو گوتیرش، منشی عمومی سازمان ملل متحد،‌حمله بر اماکن دپلوماتیک جمهوری اسلامی ایران در دمشق و تلفات ناشی از این حملات را محکوم کرده است. گوتیرش تاکید کرد که مصوونیت اماکن و کارمندان دپلوماتیک و قنسولی باید در همه حالات مطابق قوانین بین‌المللی رعایت شود.

بخشی از این گزارش از خبرگزاری فرانس پرس گرفته شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG