لینک های دسترسی

Breaking News

هراس از گسترش کروناویروس؛ سالیاد مزاری در ارگ لغو شد


معاونیت دوم ریاست جمهوری افغانستان گفته است که بر اساس سفارش‌های سازمان جهانی صحت و به دلیل نگرانی از گسترش کروناویروس، نوزدهمین سالیاد عبدالعلی مزاری در ارگ لغو شد.

بر اساس اعلامیۀ دفتر مطبوعاتی سرور دانش، قرار بود که این مراسم روی پنجشنبه ۱۲ مارچ (۲۲ حوت) با حضور رییس جمهور غنی، مقامات بلندپایه حکومت، دپلومات‌های خارجی و هواداران عبدالعلی مزار در ارگ برگزار شود.

دفتر آقای دانش گفته است: "با توجه به هشدار سازمان صحی جهان و توصیه اکید وزارت صحت عامه و داکتران مربوطه مبنی بر شیوع جهانی ویروس کرونا و نگرانی‌های ناشی از انتقال ویروس در تجمعات، برگزاری این مراسم لغو گردید".

آمار وزارت صحت افغانستان نشان می‌دهد که تا اکنون هفت واقعۀ مثبت کروناویروس در این کشور ثبت شده است. پنج واقعه در هرات و دو واقعۀ دیگر در ولایت سمنگان شناسایی شده است.

بر اساس معلومات داکتر وحیدالله مایار، مشاور و سخنگوی وزارت صحت عامۀ افغانستان، تمام افراد مبتلا به این بیماری در روزهای پسین از ایران به افغانستان برگشته اند.

آقای مایار روز پنجشنبه ۱۲ مارچ (۲۲ حوت) در اعلامیه‌ای گفته است که طی شبانه‌روز گذشته به شمول کابل، نیمروز، سمنگان و بلخ، شش واقعۀ مشکوک کروناویروس در لابراتوار مرکزی کابل رسیده است.

به گفتۀ آقای مایار، به صورت مجموعی در سراسر افغانستان، ۱۶۵ واقعه مشکوک کروناویروس ثبت شده است که هفت واقعه مثبت و نتایج ۱۵۸ واقعه دیگر پس از آزمایش منفی بوده اند.

سازمان جهانی صحت روز چهارشنبه ۱۱ مارچ (۲۱ حوت) گزارش داد که از آغاز شیوع کروناویروس در ماه دسمبر ۲۰۱۹ میلادی در ووهان چین، تا روز پنجشنبه ۱۲ مارچ بیش از ۱۲۶ هزار نفر در جهان به کروناویروس مبتلا شده و این همه‌گیری ویروسی تا کنون جان ۴۶۴۰ نفر را در سرتاسر جهان گرفته است.

در این گزارش ایتالیا، ایران و کوریای جنوبی از جمله کشورهای یاد شده که نگرانی از گسترش این ویروس در آن کشورها بیشتر است.

مقامات محلی هرات گفته اند که نیروهای سرحدی ایران هر روز صدها مهاجر افغان را به دلیل نگرانی از ابتلا به کروناویروس بدون رضایت شان به افغانستان اخراج می‌کنند.

جاوید نادم، رییس امور مهاجرین این ولایت به صدای امریکا گفت که در سه هفتۀ گذشته حدود ۲۵ هزار مهاجر افغان از ایران وارد هرات شده اند.

در کنار هرات از بندر پل ابریشم در ولایت نیمروز نیز روزانه صدها مهاجر از ایران وارد افغانستان می‌شوند.

پیش از این فیروزالدین فیروز، وزیر صحت عامه افغانستان از برگشت و اخراج بیش از اندازۀ مهاجرین از ایران ابراز نگرانی کرده بود.

XS
SM
MD
LG