لینک های دسترسی

Breaking News

سازمان جهانی صحت کروناویروس را همه‌گیری اعلام کرد


سازمان جهانی صحت گسترش گفته است که شیوع کروناویروس (کووید-۱۹) در جهان به مرحلۀ همه‌گیری رسیده است.

تدروس ادهانوم گیبریسوس، رییس سازمان جهانی صحت روز چهارشنبه ۱۱ مارچ (۲۱ حوت) گفت: "از سطوح تکاندهندۀ گسترش و شدت بیماری و نیز از میزان بلند بی‌عملی عمیقاً نگرانیم. لذا این ارزیابی را کردیم که کووید-۱۹ همه‌گیری پنداشته شود".

زمانیکه بیماری از یک قاره به قارۀ دیگر منتقل شود و به گونۀ گسترده بین مردم چندین قاره شیوع یابد، به مرحلۀ همه‌گیری می‌رسد که ایدز، زیکا و انفلونزایی پرندگان نمونه‌هایی از همه‌گیری در گذشته بوده است.

بریتانیا و ایتالیا هزینۀ چند میلیارد دالری را برای مقابله با این بیماری اختصاص دادند و ایالات متحده نیز اقدامات تازه را برای جلوگیری از شیوع این بیماری روی دست گرفته است.

کروناویروس در اواخر دسمبر سال گذشته در چین شیوع یافت و به سرعت در سرتاسر جهان منتشر شد. گسترش این بیماری در شمار زیاد کشورها سبب انسداد فابریکه‌ها، فسخ پروازها، انسداد مکتب‎‌ها و پوهنتون‌ها شده و میلیاردها دالر خسارت اقتصادی وارد کرده است.

پیش از اعلام همه‌گیری کروناویروس، انگلا مرکل، صدر اعظم آلمان گفته بود که ممکن تا ۷۰ درصد جمعیت آلمان به کروناویروس مبتلا شوند.

کروناویروس تا کنون در حدود ۱۱۴ کشور جهان گسترش یافته است و تا روز چهارشنبه ۱۱ مارچ کم و بیش ۱۲۲ هزار نفر را مبتلا کرده و جان ۴۳۷۹ نفر را گرفته است.

تا روز چهارشنبه ۱۱ مارچ، چین با ۸۱ هزار واقعۀ مثبت و ۳۱۶۲ مورد مرگ، ایتالیا با بیش از ده هزار واقعۀ مثبت و ۶۳۱ مرگ و ایران با ثبت ۹۰۰۰ مبتلا و ۳۵۴ مورد مرگ، به ترتیب بیشترین شمار مبتلایان و مرگ و میر ناشی از کروناویروس را ثبت کرده اند.

XS
SM
MD
LG