لینک های دسترسی

Breaking News

غنی: شورای عالی و صندوق وجهی جوانان ایجاد می‌شود


رییس جمهور افغانستان می‌گوید که حکومت در نظر دارد شورای عالی جوانان و یک صندوق وجهی را برای حمایت از جوانان ایجاد کند.

محمد اشرف غنی، در بیانیه‌ای به مناسب روز جهانی جوانان پس از چاشت چهارشنبه ۱۲ اگست (۲۲ اسد) گفت که معینیت جوانان را به ریاست دفتر ارگ انتقال داده و بست دستیار ویژه مقام عالی ریاست جمهوری را در امور توانمندسازی جوانان و زنان ایجاد خواهد کرد.

آقای غنی گفت: "تا ۴۵ روز دیگر شورای عالی جوانان ایجاد و اولین جلسۀ خویش را دایر می‌نمایند که در آن جوانان به نمایندگی از ۳۴ ولایت افغانستان عضویت خواهند داشت و جهت رسیدگی به تمام امور جوانان فعالیت خواهند نمود".

همچنان رییس جمهور افغانستان به جوانان تعهد سپرد که ۱۵۰۰۰ بست خالی در اداره‌های این کشور وجود دارد و جوانان با سپری‌کردن امتحان مراحل رسمی کمیسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی در این بست‌ها جذب خواهند شد.

از سویی هم حکومت افغانستان در نظر دارد که برای حمایت مالی از ابتکار جوانان یک صندوق وجهی را ایجاد کند تا بتوانند به فعالیت‌های شان ادامه دهند.

آقای غنی تاکید کرد که به آن عده جوانانی بورسیه‌های تحصیلی داده خواهد شد که در یکی از مکاتب ولسوالی‌ها دوسال تدریس کنند.

کمیسیون حقوق بشر افغانستان نیز از حکومت این کشور خواسته است که فرصت‌های آموزشی، شغلی و مشارکتی جوانان در بخش‌های سیاسی - اجتماعی را فراهم کند تا از مهاجرت این نسل و پیوستن آنها به صفوف مخالفان مسلح جلوگیری شود.

بر اساس اطلاعات ادارۀ ملی احصاییه و معلومات افغانستان، در حدود ۶۰ درصد نفوس این کشور را جوانان تشکیل می‌دهند.

شماری از جوانان افغان به دلیل بیکاری، ناامنی، نبود شفافیت در استخدام در بست های ملکی، حکومت را به باد انتقاد می‌گیرند، اما رییس جمهور غنی در واکنش به این انتقادات گفت که در حکومت قبلی به رهبری وی، بیشتر فرصت‌ها برای جوانان فراهم شد و این روند ادامه دارد.

XS
SM
MD
LG