لینک های دسترسی

Breaking News

'دسترخوان ملی'؛ حکومت افغانستان برای ۴.۱۷ میلیون خانواده کمک می‌کند


حکومت افغانستان برنامه‌ای را تحت نام "دسترخوان ملی" جهت کمک به نیازمندان با هزینه ۲۴۴ میلیون دالر راه‌اندازی کرده و قرار است این روند به زودی آغاز شود.

این برنامه که روز شنبه ۱۸ جولای (۲۸ سرطان) در ریاست جمهوری افغانستان افتتاح شد، در دو مرحله تطبیق خواهد شد.

محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان در مراسم افتتاح این برنامه به مقام‌های که در تطبیق این برنامه نقش دارند، هشدار داد و گفت: "برایم خبر رسیده که یک تعداد از ولسوال‌ها می‌خواستند که بخشی از پول (برنامه دسترخوان ملی) برای آن‌ها برسد، اگر ببینم‌ات از پا آویزان‌ات می‌کنم."

آقای غنی تاکید کرد که جلو فساد اداری را می‌گیرند و این برنامه را با قاطعیت تطبیق می‌کنند.

رییس جمهور غنی همچنان از شهروندان این کشور خواست که برای دریافت آمار دقیق از شمار نیازمندان و انتقال مصوون کمک‌های حکومت برای آنان، با ادارۀ احصاییه مرکزی همکاری کنند؛ چون به گفته آقای غنی، برای پلان‌گذاری، ارقام دقیق نفوس کشور و شمار نیازمندان مهم است.

امرالله صالح، معاون نخست ریاست جمهوری افغانستان گفت که این برنامه در مرحله نخست در ۱۲۳ ولسوالی ۳۴ ولایت با هزینه ۸۶ میلیون دالر تطبیق خواهد شد و ۱.۶۷ میلیون خانواده را تحت پوشش قرار خواهد داد.

آقای صالح افزود که در مرحله دوم این برنامه در ۲۳۵ ولسوالی ۳۴ ولایت این کشور با هزینه ۱۵۸ میلیون دالر اجرا خواهد شد و ۲.۵ میلیون خانواده از این کمک‌ها مستفید خواهند شد.

آقای صالح گفت: "تمام نهادهای اجتماعی، مدنی، قومی، علمای کرام و مساجد حق نظارت از این برنامه را دارند. ما به گزارشی که خلا، کمبود و خدای ناخواسته فساد را نشان دهد، با جدیت برخورد می‌کنیم."

این در حالی است پیش از این، گزارش‌های در مورد عدم شفافیت توزیع نان خشک در سراسر این کشور به نشر رسید بود؛ اما رییس جمهور غنی و آقای صالح برنامه توزیع نان خشک را در جریان بحران کروناویروس در ماه رمضان "موفق" خوانده اند.​

همزمان با گسترش کروناویروس در افغانستان، حکومت این کشور تصمیم گرفت برخی از شهر‌های بزرگ را مسدود کند که این اقدام سبب افزایش سطح بیکاری در این کشور شد.

مبارزه با جرایم و فساد

رییس جمهور غنی همچنان در این نشست گفت که در جریان ۲۴ ساعت گذشته، هیچ رویداد امنیتی در شهر کابل رخ نداده و دلیل آن، همکاری مردم است.

آقای غنی افزود که شهروندان کشور، صدها مجرم را شناسایی و به پولیس گزارش داده اند.

او گفت: "مجرم مخصوصاً اگر اولاد اعضای پارلمان استند، مادر و پدرش اول باید مسوول باشد که اولاد شان دزد و مهاجم نیست. کسی که آن گونه اولاد تربیه می‌کند از ملت معذرت بخواهد."

به گفته آقای غنی حکومت با قاطعیت برنامه‌هایش را تطبیق می‌کند و اگر فردی جرمی را مرتکب شود، مورد مجازات قرار خواهد گرفت.

XS
SM
MD
LG