لینک های دسترسی

Breaking News

غنی: افغانستان با کمبود مواد اولیه خوراکی مواجه نیست


به دنبال افزایش بهای مواد اولیۀ خوراکی در بازارهای افغانستان، محمداشرف غنی، رییس جمهور افغانستان، اعلام کرد که کشوراش با کمبود مواد خوراکی مواجه نیست.

آقای غنی روز سه شنبه ۱۷ مارچ (۲۷ حوت) در بیانیه‌ای خطاب به شهروندان افغان گفت که به شایعات باور نکنند چون شماری از احتکارکنندگان با پخش چنین شایعات می‌خواهند سود ببرند.

او افزود که برای ایجاد ثبات در بازار، امروز امر توزیع ۲۴ هزار تن گندم را از ذخایر استراتیژیک دولتی به قشر آسیب‌پذیر صادر کرده است.

رییس جمهور غنی گفت: "من برای تان اطمینان می‌دهم که تمام دستگاه دولت در ایجاد ثبات اقتصادی، حفظ قیمت‌ها و عرضۀ مواد کافی دست به کار است. مطمین باشید. سراسیمه نشوید".

رییس جمهور افغانستان تاکید کرد که حکومت تصمیم دارد تا ۱۰۰۰ واگون روغن را که در بنادر شمالی این کشور بنابر مشکلات قانونی متوقف بود، بی‌درنگ و بدون وضع جریمه طی مراحل کند تا وارد بازارها شود.

او افزود: "برای سهولت ترانزیت هدایت داده شد تا گمرکات عمدۀ سرحدی کشور به گونۀ ۲۴ ساعته باز باشد".

رییس جمهور غنی گفت که تا ۱۵ روز دیگر ۷۵ هزار تن گندم از هند وارد افغانستان می‌شود و ۵۰ هزار تن گندم را نیز تاجران افغان از هند خریداری کرده اند.

از سویی هم، ادارۀ خط آهن افغانستان امروز از واردشدن ۲۱۵ واگون اموال تجارتی به شمول ۱۳۹ واگون مواد خوراکی از مسیر خطوط آهن حیرتان – مزارشریف، آقینه و تورغندی خبر داد.

در اعلامیه‌ای این اداره آمده است: "این تعداد واگون‌ها، در مجموع نه‌هزار و ۱۴ تن مواد غذایی را که شامل آرد، روغن، برنج و غیره مواد ارتزاقی می‌باشد، وارد افغانستان کرده است".

ادارۀ خط آهن افغانستان تاکید کرده است که مقام‌های کشورهای آسیای میانه، اطمینان داده اند که مواد غذایی از این کشورها، به شکل عادی از طریق خطوط آهن، وارد افغانستان خواهد شد.

این اقدامات پس از آن اتخاذ شد که به دنبال بلندرفتن آمار مبتلایان به کروناویروس در افغانستان و بسته‌شدن گذرگاه‌های مرزی پاکستان با افغانستان، قیمت مواد اولیۀ خوراکی به یکبارگی افزایش یافت.

XS
SM
MD
LG