لینک های دسترسی

Breaking News

کاهش کمک‌ها و تاثیرات آن بر مراقبت‌های صحی زنان در افغانستان


دیده بان حقوق بشر در گزارشی اعلام کرد که کاهش کمک‌های جامعه جهانی، دسترسی زنان به مراقبت‌های صحی اساسی را کاهش می‌دهد.

این سازمان گفته است که پس از اعلام جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده مبنی بر خروج کامل نظامیان این کشور تا ۱۱ سپتمبر از افغانستان، احتمالاً کمک‌ها به افغانستان در ماه‌های آینده کاهش بیشتری خواهد داشت.

دیدبان حقوق بشر تاکید کرده است که کاهش بودجه حامیان بین‌المللی قبلاً تأثیرات مضر و تهدیدکننده بر زندگی بسیاری از زنان و دختران افغان داشته است "زیرا این امر دسترسی و کیفیت مراقبت‌های بهداشتی را متاثر می‌کند".

هیدر بار، مدیر موقت حقوق زنان در این سازمان می‌گوید: "کمک‌کنندگان بین‌المللی منتظر هستند تا ببینند که آیا بیرون‌شدن نیروهای خارجی منجر به کنترول بیشتر طالبان بر کشور می‌شود یا خیر. اما این هیچ بهانه‌ای برای قطع بودجه خدمات اساسی نیست که گروه‌های امدادی موفق به ارایه آنها در مناطق ناامن و تحت کنترول طالبان شده اند."

به باور دیدبان حقوق بشر، حکومت افغانستان طی دو دهه گذشته برای تامین بودجه خدمات اساسی مانند مراقبت‌های بهداشتی به کمک‌های بین‌المللی وابسته بوده است، اما این حمایت‌ها از چند سال به این طرف رو به کاهش بوده است.

بر اساس آمار این سازمان، کمک‌های جامعۀ جهانی در بخش صحت و نفوس افغانستان از ۱۴۱ میلیون دالر در سال ۲۰۱۳ میلادی به ۱۰۵ میلیون کاهش یافته است.

دیدبان حقوق بشر تاکید می‌کنند که تمویل‌کنندگان باید برای تامین نیازهای فوری افغان‌ها، از جمله نیازهای زنان و دختران برای مراقبت‌های صحی، کمک‌های شان را اولویت‌بندی کنند.

هیدر بار تاکید می‌کند که این لحظه حساس فرصتی برای كنار گذاشتن زنان افغان نیست "كه اغلب بین غذا یا مراقبت از سلامتی خود با انتخاب وحشیانهٔ روبرو هستند."

به گفتۀ مدیر موقت حقوق زنان دیدبان حقوق بشر، بودجه بین‌المللی برای سیستم صحی مساله‌ای مرگ و زندگی است، و هر زمان که این کاهش یابد، زنان قربانی می‌شوند.

XS
SM
MD
LG