لینک های دسترسی

Breaking News

تلاش افغانستان برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی در صنایع استخراجی


وزارت معادن و پترولیم افغانستان، اخیراً ۴۳ پروژه صنایع استخراجی را در شهر دوبی به اعلان گذاشته و توقع دارد که ۱۰۰ میلیون دالر سرمایه‌گذاری را جذب کند.

عبدالقدیر مطفی، سخنگوی این وزارت به صدای امریکا گفت که این پروژه‌ها در معادن بزرگ و کوچک است که اکثر آنها شامل معادن کرومایت، تالک، مرمر، سمنت، هایدروکاربن و تراورتین است.

همچنان آقای مطفی افزود که برای نخستین بار افغانستان معادن لاجورد را در نشست صنایع استخراجی در شهر دبی، به شرکت‌های خارجی به اعلان گذاشت.

او افزود: "امیدواری زیاد است که شرکت‌ها علاقمند شوند و در پروسه داوطلبی اشتراک بکنند. توقع ما این است که چندین پروژه‌هایی که سرمایه‌گذاری صورت بگیرد، بیشتر از صد میلیون دالر سرمایه‌گذاری شود".

به گفتۀ سخنگوی وزارت معادن و پترولیم افغانستان، ارزش واقعی ۴۳ پروژۀ که به اعلان گذاشته شده، بیشتر است و هنگام قرارداد میان طرفین بر اساس تعهد مشخص خواهد شد.

آمار وزارت معادن و پترولیم نشان می‌دهد که دو قرارداد مس بلخاب سرپل و طلای بدخشان را در واشنگتن با دو شرکت انگلیسی و امریکایی به ارزش ۷۷ میلیون دالر امضا کرده است.

همچنان آقای مطفی گفت که قراردادهای تولید گاز و حوزه افغان – تاجیک نیز با سرمایه‌گذاران امضا شده است.

این وزارت در کنار این پروژه، جواز کار روی ۱۴۳ پروژه مواد ساختمانی را در ۱۹ ولایت به زودی صادر کرده و قراردادهای آن را امضا خواهد کرد.

این تلاش‌ها در حالی است که قبلاً معاون دوم ریاست جمهوری گفته است که حکومت افغانستان در هجده سال گذشته نتوانسته به گونه درست از معادن افغانستان استفاده کند.

پییر مایدون، سفیر اتحادیه اروپا در افغانستان نیز از سودی که به جیب طالبان، داعش و جنگ سالاران از استخراج غیرقانونی معادن می‌ریزد، نگرانی کرده بود.

XS
SM
MD
LG