لینک های دسترسی

Breaking News

افغانستان برای جلوگیری کروناویروس خواستار کمک جهانی شد


وزارت صحت عامه افغانستان با راه اندازی یک نشست اضطراری با حضور نمایندگان نهادهای بین‌المللی خواهان همکاری‌ آنان برای جلوگیری از شیوع و کنترول کروناویروس در افغانستان شد.

فیروزالدین فیروز، وزیر صحت عامه روز چهارشنبه ۱۲ فبروری (۲۳ دلو) کروناویروس را یک تهدید صحی برای تمامی کشورها و به ویژه برای افغانستان دانسته است.

آقای فیروز در این نشست گفته است که وزارت صحت برای جلوگیری از کروناویروس امکانات کمتری را در اختیار دارد و باید نهادهای بین‌المللی افغانستان را در این راستا همکاری کنند.

در اعلامیۀ این وزارت به نقل از آقای فیروز آمده است: "وزارت صحت عامه با وجود این ‌که امکانات کمی در اختیار دارد، تدابیر جدی را برای جلوگیری از شیوع و کنترول این ویروس روی دست گرفته است؛ اما نظر به سرعت شیوع این ویروس (کروناویروس) وزارت صحت عامه نیاز به همکاری‌های بیشتر دارد."

وزارت صحت همچنان گفته است که نمایندگان نهادهای بین‌المللی که در زمینه صحت در آن کشور فعالیت دارند، جلوگیری از شیوع و کنترول این ویروس را از اولویت کاری شان دانسته و در این راستا وعده همکاری داده اند.

در همین حال، وحید الله مایار، یکی از سخنگویان وزارت صحت به صدای امریکا گفت که تا اکنون ۵۰۰ نفر از چین به افغانستان برگشته اند که ۳۰ نفر آنان اتباع خارجی بوده اند.

آقای مایار افزود که این افراد پس از بررسی‌های صحی در میدان‌های هوایی و مرزهای افغانستان اجازه ورود داده شده و تا اکنون هیچ واقعه کروناویروس در آن کشور ثبت نشده است.

وزارت صحت عامه افغانستان تاکید کرد که با توظیف تیم‌های صحی برای آزمایش مسافران در میدان‌های هوایی، مرزها و بنادر، ایجاد بخش‌های ویژه قرنطین جهت کنترول کروناویروس در کابل و ولایات، راه اندازی برنامه‌های آگاهی دهی، ایجاد کمیته مشترک بین ادارات سکتوری، ایجاد کمیته اضطراری از جمله اقدامات عمدۀ این وزارت است که برای مبارزه با این ویروس روی دست گرفته است.

آمار نشان می‌دهد که کروناویروس تا حال حدود ۴۲۰۰۰ نفر را مبتلا و ۱۰۰۷ نفر را از بین برده است. حدود ۹۹ فیصد واقعات در چین بوده ولی ۲۴ کشور دیگر نیز ۳۹۳ واقعه را گزارش داده اند که از جمله تنها یک نفر در نتیجه مبتلا شدن به این ویروس در فلیپین در گذشته است.

XS
SM
MD
LG