لینک های دسترسی

Breaking News

'اعتراض شدید' حکومت افغانستان به اظهارات عمران خان


به دنبال اظهارات عمران خان، صدراعظم پاکستان در مورد ایجاد حکومت جدید در افغانستان، وزارت خارجه افغانستان، مستشار سفارت آن کشور مقیم کابل را احضار کرده است.

صبغت الله احمدی، سخنگوی وزارت خارجه افغانستان روز شنبه (۲۵حوت) به صدای امریکا گفت که آنان مستشار سفارت پاکستان در کابل را احضار کرده اند و در مورد اظهارات صدراعظم آن کشور "اعتراض شدید" خویش را ابراز کرده اند.

آقای احمدی افزود که این اظهارات آقای خان "نمونهٔ بارز مداخله آشکار پاکستان در امور افغانستان است".

او گفت: "دوام نظام برای ما یک اصل است، افغانستان دارای قانون اساسی است ".

عمران خان، صدراعظم پاکستان با اشاره به مذاکرات نماینده ایالات متحده برای صلح افغانستان با طالبان در دوحه، گفته که صلح به زودی در افغانستان برقرار خواهد شد و جنگ خاتمه خواهد یافت.

آقای خان افزوده است که یک حکومت خوب در افغانستان ایجاد خواهد شد، حکومتی که به گفته صدراعظم پاکستان، از همه افغان‌ها نمایندگی خواهد کرد.

در همین حال، نصرالله ستانکزی، استاد حقوق و علوم سیاسی در پوهنتون کابل به صدای امریکا گفت که صدر اعظم پاکستان با این اظهارات نشان می‌دهد که پاکستان بازیگر اصلی قضیه افغانستان و "خود را فاتح مذکرات امریکا و طالبان می‌داند".

از سوی دیگر به گفته آقای ستانکزی، این اظهارات نشاندهنده پیشرفت‌ها در مذاکرات صلح و مطرح بودن ایجاد حکومت جدید با اشتراک طالبان نیز می‌تواند باشد.

آقای ستانکزی افزود:"عمران خان با این اظهارات، من فکر می‌کنم که مقامات کابل را هم تحت تأثیر یک جنگ روانی قرار می‌دهد".

مولوی قلم‌الدین، مقام پیشین طالبان و رهبر حزب حرکت انقلاب اسلامی در واکنش به اظهارات صدراعظم پاکستان گفت که عمران خان، سیاست منطقه را نمی‌داند.

این اظهارات از سوی صدراعظم پاکستان در حالی صورت گرفته که در آخرین دور مذاکرات نماینده ویژه ایالات متحده برای صلح افغانستان با طالبان پیشرفت‌های صورت گرفته است.

ملا برادر، عضو دفتر سیاسی طالبان در قطر گفته که در آخرین دور مذاکرات با نماینده ایالات متحد، زمینه را برای گفتگوهای بیشتر و رسیدن به راه حل نهایی فراهم کرده است.

XS
SM
MD
LG